Person som stryker over Facebook-logo på telefonskjermen

Hvorfor mislykkes betalt søk og annonser i sosiale medier?

Sliter du med høye annonsekostnader? Noen ganger legger vi alt fokuset på å øke inntektene. Konsekvensen av dette kan føre til skyhøye annonsekostnader og få konverteringer.

La oss si du har et mål om å skaffe flere nye kunder til å kjøpe ditt produkt eller tjeneste. Bedriften din har ikke hatt noe særlig synlighet gjennom digital markedsføring tidligere. Du betaler for Facebook-annonser, Google Ads, LinkedIn-annonser, annonsebannere osv. Etter hvert ser du at de aktive annonsene blir gradvis dyrere, samtidig som salget ikke går særlig bra. Hvorfor skjer dette?

 

Kunden kjenner deg ikke

Om kundene du prøver å nå ikke har noen kjennskap til din bedrift eller merkevare kan det fort bli veldig trøblete. Når kunder ikke kjenner til bedriften din, vil de mest sannsynlig ikke like, dele eller klikke seg inn på poster eller annonser. 

Dette fører til lavt engasjement, lav klikkrate og lave konverteringstall som igjen resulterer i at kostnaden for å vise annonsen til flere går opp. Derfor vil du få en høy CPC (Cost-per-Click) på annonsene dine – helt frem til du beviser at du får folk til å engasjere seg i annonsene dine. 

 

Hvordan får du annonsekostnadene ned og konverteringene opp?

Her er de beste tipsene:

  • Bli kjent med kundene FØR du betaler for annonser
  • Reklamer til de som allerede har kjennskap til bedriften din

Det sikreste du kan gjøre er å bli kjent med kundene før du bruker pengene dine på annonser. Her er det mye forskjellig man kan investere pengene i: 

  • SEO (søkemotoroptimalisering)
  • Innhold (blogg, brukerveiledning, informasjon om produktene/tjenestene osv)
  • PR og presseomtale
  • Sponsorship
  • Arrangementer

Alt som synliggjør merkevaren er med på å bygge kjennskap og troverdighet. Et godt råd er å begynne med en merkevarekampanje. På denne måten kan kunder bli kjent med deg uten et aggressivt førsteinntrykk. I neste omgang kan du prøve deg på retargeting, også kjent som remarketing. 

 

Retargeting er blant de mest lønnsomme markedsføringstiltakene

Når en bruker besøker nettsiden din, blir det lagret en cookie (informasjonskapsel) hos brukeren. På denne måten kan du målrette annonsene dine til brukere som allerede har besøkt nettstedet ditt. I tillegg kan du skreddersy markedsføringen ut ifra hva brukeren har vist interesse for på nettsiden din. 

Remarketing koster mindre enn mer tradisjonell markedsføring – og er ofte en lønnsom måte å få inn nye kunder. Dette er fordi målgruppen du markedsfører mot allerede har vist en interesse for bedriften din. 

 

Les også: Retargeting – Ikke gjør denne feilen

Du kan blant annet bruke remarketing i følgende sosiale plattformer: 

  • Google Ads
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • YouTube