I månedsskiftet august/september endret Facebook formatet for annonser som vises i mobilutgaven av plattformen. Endringen gjør at annonseformatet for bilder og video på mobil er mer lik på tvers av Facebook og Instagram. Det betyr at du nå kan bruke samme bilder og videoer på begge annonseplasseringene.

 

Oppstilling av formatene 4:5 og 2:3 som viser hvor forskjellige de er. 4:5 er betydelig lavere enn 2:3.
Formatet til venstre er slik annonsen til høyre vil vises fra nå. 4:5 og 3 tekstlinjer er vesentlig lavere enn hva som har vært tillatt tidligere.

 

Så hva er forskjellen?

Den store forskjellen er at bilde- og videoannonser for mobil får en maksimal bilde- og videostørrelse på 4:5 og tekstlengde på 3 linjer. Alle bilder og videoer som overstiger de nye kravene vil automatisk bli maskert ned, og tekst som overstiger 3 linjer blir kuttet med “Se mer”. For å være sikker på at du får med alt du vil, både i tekst og på bilde/video, lønner det seg å tilpasse selv. Da har du bedre kontroll på budskapet ditt.

 

Ingen endring for desktop

De nye kravene til størrelse påvirker foreløpig ikke hvordan annonsene dine ser ut på desktop – kun i nyhetsstrømmen på mobil. Man kan likevel regne med at samme endring skjer på desktop på sikt, for å redusere ulike annonseformater på tvers av plattformer og enheter.

 

En positiv endring

Ifølge Facebook fører det å endre antall synlige tekstlinjer fra 7 til 3 til bedre levering av annonser, både med tanke på click-through rate (CTR) og konverteringer.

 

Annonser med linker da?

For annonser med linker er det ingen forskjell. Disse annonsene beholder størrelsen de har i dag som er 1,91:1 til 1:1. Hvis man passer på å alltid tenke “mobil først” så anbefales 1:1 (kvadrat) som bilde/video-format dersom du skal ha link og handlingsknapp på annonsen.

 

Hva skjer med eksisterende annonser?

Har du eksisterende annonser som har for store bilder eller videoer vil Facebook slutte å levere disse fra og med 19. september.