Synes du det er vanskelig å lage grafikk (bilder, infografikk, memes osv.) til sosiale medier? Du sitter kanskje der og flytter rundt på tekst og visuelle elementer, prøver forskjellige fonter, men ikke noe blir sånn du vil ha det. Selvsagt hadde det vært supert å kunne gi den jobben til en designer, men dersom det ikke er en mulighet, får du noen enkle tips her.

 

Det handler om fire hovedting:

  • Enkelt
  • Farge
  • Kontrast
  • Konsekvent

sosiale medier grafikk

 

Enkelt

Begynn f.eks. med et enkelt sitat eller budskap som er lett å forstå og som snakker direkte til din målgruppe. Kort og konsist, med enkelt språk er også bra. I sosiale medier er de fleste av oss travelt opptatt med å scrolle for å få med oss mest mulig, så da har vi ikke lyst til å lese noe som krever for mye av oss (som regel da, det finnes selvsagt unntak).

 

Farge

Velg farger (og fonter) som samstemmer med merkevaren din. En seriøst bedrift bør ikke prøve å være for “kul” med spenstige farger dersom merkevaren er nedtonet og mørk, og motsatt.

 

Kontrast

Øynene våre liker kontrast. Ikke ha tekst i en farge som er for lik eller som “drukner” i bakgrunnen. Du ønsker at publikum skal fokusere på budskapet, så dette bør komme tydelig frem.

 

Konsekvent

Dette er faktisk viktigere enn du kanskje tror. Sørg alltid for at sitater/budskap og design er konsekvent og stemmer med merkevaren din. Du ønsker at publikum skal forstå at du er avsender med en gang.

Bruk samme fonter, farger, layout og stil, selv om du så klart kan være kreativ og alt ikke skal se klin likt ut.

 

Og som overskriften sier, det er et tips til…

 

Gjenbruk

Du har sikkert brukt tid på å lage flotte visuelle bilder, så da bør de bli sett. Selv om man skal tilby variert innhold i sine forskjellige kanaler (ellers er det jo bortkastet for noen å følge deg i flere kanaler), så er det lov å spre det rundt. Du kan for eksempel bruke dem på:

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Blogginnlegg
  • I presentasjoner
  • I trykte elementer
  • I e-bøker
  • I e-postmarkedsføring

 

Samme grafikk kan selvsagt også deles igjen etter en stund slik at nye følgere, eller de som ikke så det første gang, kan få oppleve ditt kunstverk ;)

Gratis-e-bok-sosiale-medier-idium