En sann historie om digital markedsføring som faktisk fungerte.

 

– Jeg har blitt influenca så jævelig!

Samboeren kastet ut et nytt og ukjent verb over frokostbordet som definitivt vekket min oppmerksomhet.

– Hva mener du?

Om jeg skulle gjenskapt det spørrende uttrykket i ansiktet mitt ville du antakelig fått deg en god latter.

– Dattera til en kollega skrev et blogginnlegg for Tannlegen AS, der hun er resepsjonist, og han delte det innlegget sånn at jeg så det på Facebook. Det er derfor jeg ble kunde.

Han så ned på tallerkenen som vitnet om at et rundstykke hadde blitt fortært og mumlet:

– Jeg gikk rett i fella.

 

Jeg smilte lurt. Dette er teorien jeg jobber med, og strever med å få andre bedrifter til å forstå, hver eneste dag satt i praksis. Et bevis på at systemet fungerer. Flere elementer innen digital markedsføring, mange steg i en kjøpsprosess, som har klaffet og gitt resultater. Og bedriften det gjelder vet det kanskje ikke selv engang.

 

Nå skal du få høre hva som egentlig har skjedd

Samboeren min har snust litt på det å få seg regulering i voksen alder. Dette kom for første gang opp for et år siden, men for han har dette naturlig nok vært en stor beslutning å ta. Ikke bare vil det påvirke han økonomisk, tannregulering er kostbart, men det vil også ha noe å si for han i hverdagen og eget selvbilde over en lengre periode. Det er i hvert fall slike tanker man grubler på i forkant av en slik beslutning. Uansett resultatet som ventet på den andre siden, virket det som om det kostet mer enn selve belønningen i etterkant.

 

Etter å ha luftet denne tanken, grublet og tenkt en god stund, gikk han omsider til en tannlege. Betalte for en konsultasjon, og gikk slukøret hjem igjen. De kunne ikke gi han det han ville ha, det var ikke noe for han. Ferdig snakka. Det var i hvert fall status helt frem til et Facebook-innlegg dukket opp et helt år senere.

 

Tanken om regulering hadde kanskje snarere modnet enn forsvunnet, eller kanskje var det et perfekt sammensurium av flere elementer som traff han i det han scrollet i Facebook-feeden sin, som gjorde at han tok en beslutning om å kjøpe tjenesten, og alle dens utfordringer, på bare noen få dager? En beslutning han har vegret seg for å ta i over et år, men som overbeviste han på rekordtid. Jeg tror det er en kombinasjon av begge, og som viser at Nirvana faktisk eksisterer for oss markedsføreren. Det er faktisk mulig å lykkes med: Riktig innhold, til riktig person, på rett sted til rett tid.

 

Slik utspilte det seg

  • Resepsjonisten i Tannlege AS skrev en tekst om at de skulle tilby gratis konsultasjon for reguleringsproduktet sitt neste dag. Hun har kanskje ingen praktisk kunnskap innen odontologi, men hun kan skrive, som igjen viser oss at alle i bedriften kan være innholdsprodusenter.
  • Teksten ble publisert som et blogginnlegg på Tannlege AS sin blogg. Et sted der de kan publisere og kontrollere eget innhold, og som bidrar til trafikk til nettsiden fra både søkemotorer og sosiale medier.
  • Blogginnlegget ble delt på deres egen Facebookside, en kanal målgruppen definitivt er til stede på.
  • Faren til resepsjonisten delte dette blogginnlegget, antakelig av den enkle grunn at datteren hans har skrevet teksten og at det faktisk var et blogginnlegg. Hadde det vært en vanlig produktside eller et enkelt Facebookinnlegg ville det nok aldri blitt delt, av noen.
  • Samboeren min så dette blogginnlegget, delt av en kollega han stoler på og har tiltro til, og lot seg påvirke av at:
    • Innleggets innhold var svært relevant og ble publisert til riktig tid – han har hatt en tanke murrende i bakhodet og så denne posten i det han tilfeldigvis scrollet i lunsjen på jobb
    • Tilbudet var gratis – bedriften hadde en strategi for myke konverteringer ved å lokke potensielle kunder til å møte opp i deres egne lokaler, for deretter å satse på at de harde konverteringene ville bli en følge av dette
    • Tidspunktet for konsultasjonen passet, både dato og tidsrom
    • Det var enkelt å få booket en time der og da
    • Produktet/tjenesten samsvarte med forventningene

 

Alle disse elementene, og sikkert flere enn de jeg har nevnt, gjorde dette til en suksessfull kampanje for Tannlege AS. For jeg vil være så dristig å anta at om bare ét menneske valgte å bli kunde, så tjente de nok på innsatsen som ble lagt ned. Og det var tilfeldigvis samboeren min “som gikk rett i fella”.

 

Så så enkelt og vanskelig kan det være.

 

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?