Snapchat sine kanskje største fordeler er at kanalen er enkel, morsom og direkte. I tillegg tillater den kreativitet på et lavterskelnivå, selv om noen har gjort sine Snaps til kunst.

Mange av dem som faktisk har lagt ned innsats i Snapchat har siden blitt influencers.

Kortlevd verdi

Flere bedrifter har nå forstått at Snapchat sin modell skaper en type hast, eller ”handle nå”-tanke, hos mottager da hver Snap Story (som er formen de fleste bedrifter benytter) kun lever i 24 timer. Så dersom man har en tilbudskode eller konkurranse, må kunden benytte seg av tilbudet med en gang.

Et eksempel på bruk av influencer i Norge nylig, er da Jenny Skavlan tok over Bonaquanorges konto, hvor følgere kunne vinne premier og følge Jennys dag. Kampanjen er laget av ANTI og Carat for BonAqua (The Coca-Cola Company).

På sin egen konto gav hun beskjed om å følge Bonauquanorge på Snapchat, og lovet detaljer om hvordan man kunne vinne premier.

Jenny Skavlan inviterer sine følgere på Snapchat til å følge Bonaquanorge sin konto.
Jenny oppfordrer sine følgere.

Over på Bonaquanorge deler Jenny litt fra sin egen dag.

Jenny Skavlan er opptatt klær og design, og viser litt fra klesskapet sitt.
Følgerne engasjeres ved å få se i skapet til Jenny, og kanskje bidra til hva hun skal ha på seg?
Jenny Skavlan deler hva hun har på seg, og kommer med et tips om et nytt sted å kjøpe is i Oslo.
I tillegg til å bygge merkevare for Bonaqua deler Jenny andre tips til følgerne. Skavlan er da også tro mot sin egen merkevare. Det handler om å skape verdi og ikke bare reklamere.

Hvordan kan din bedrift bruke Snapchat?

Snapchat er fortsatt under utvikling og det ikke er en ”en oppskrift passer for alle”-plattform. Ha følgende i tankene dersom dere vil prøve dere:

Fengende: Engasjerende og visuelt fengende innhold er spesielt viktig på Snapchat.

Lekende: Appen er basert på enkel moro. Hold det lett og gøy.

Enkelt: Her handler det ikke om perfekte bilder og velregisserte videoer. Det skal være ekte, i sanntid og ha en bak kamera-følelse. Våg å være litt ”usminket”.

Engasjerende: Oppmuntre folk til å bidra til dine historier ved å sende deg snapper. Still spørsmål, del følgeres bidrag og la dem være med på å styre hva de vil ha mer av. Våg gjerne å være litt «på kanten» for å holde følgerne interessert, men innenfor rimelighetens grenser så klart.

Intimt: De som følger deg er interessert i følelser, ikke kun hvordan et produkt ser ut. Hva er verdien?

Promotering: Bruk Facebook, Instagram og andre kanaler til å promotere aktivitet på Snapchat (og motsatt). Med mindre du har mange følgere på Snapchat vil det å kun kjøre kampanje på der mye mulig være bortkastet tid.

Bonaqua Norge bruker andre sosiale medier for å få følgere på sin Snapchat-konto.
Bonaqua Norge bruker Facebook til å informere om at de er på Snapchat. Der promoterte de også Jennys «take over».

Influencers: Finn og følg populære Snapchattere som kan passe til din merkevare. Er dere en god match kan det bli et gjensidig fruktbart samarbeid.

Veien til influencer markedføring

Snapchat er et godt sted for kjendiser, bloggere og bedrifter å møte sine følgere, samt holde seg i folks bevissthet i hverdagen, med potensielt liten innsats (selv om de som lykkes nok bruker en hel del tid på utføring).

Før dere innleder samarbeid med influencers bør dere:

  • kartlegge om deres målgruppe er der
  • lære dere hvordan Snapchat fungerer
  • utvikle en strategi for hvordan dere skal benytte kanalen
  • finne rett influencer for din merkevare

Taktikk for samarbeid på Snapchat

Vis produktene dine: Inluencers kan (gjerne via sin egen konto) vise frem produkter, prøve dem ut og gi tips. Dette fungerer spesielt godt for skjønnhetsprodukter og klær, men også for restauranter, hoteller, opplevelser osv.

Skap trafikk til nettsiden deres: Be dem du samarbeider med om å skrive firmanavn/adressen til bedriftens nettside eller annen viktig informasjon i sine egne Snapper. Følgere kan da ta skjermdump og lett finne dere på nett.

Spre kjennskap om viktige saker: Dersom du jobber i en veldedig organisasjon kan det å jobbe med influencers spre budskapet på en god måte. Mange vil være også villige til å gjøre enkeltoppdrag gratis for å selv bidra til å støtte en god sak.

La dem ta over: En ”god gammeldags take over”. Akkurat slik som Jenny Skavlan gjorde for Bonaquanorge, kan dere gi influenceren tilgang til bedriftens konto for å variere innholdet, og potensielt få nye følgere.

Husk at det er viktig å gi dine eventuelle nye følgere en god grunn til å ikke slette bedriftens konto etter at influencerens timer er over.

Jenny Skavlan annonserte en konkurranse, møtte vinnerne og gav informasjon.

Vis respekt: De mest populære influencerene lever mye mulig av blant annet slike samarbeid, og forventer derfor kompensasjon for reklamering, utover kun produkter.

NB!: Det er viktig å følge norske regler om merking av reklamebaserte anbefalinger, også på Snapchat. De fleste som jobber med dette er klar over det, men ta ansvar.

Bunnlinjen

Snapchats popularitet fortsetter å øke i Norge og det vil åpne seg flere muligheter for merker/bedrifter som tar sjansen. Med riktig planlegging og utføring kan kanalen gi deg fantastiske resultater.

Som med all markedsføring bør man vurdere både effekt, verdi og om det potensielt vil kunne være negativt for bedriften å gjøre visse ting.

Men Snapchat er en morsom kanal, så hvorfor ikke ha det litt gøy?!

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?