Facebook ble opprettet i 2004 med formål om å skape et nettverk som knyttet mennesker sammen. Dette gjenspeiler også hvordan Facebook jobber i dag, der engasjerende og tilpassede opplevelser for brukerne, er tanken bak den sosiale plattformen. For markedsførere gir Facebook oss en (så langt) enestående mulighet til å nå våre ønskede målgrupper.

Jeg har samlet noen av de ofte stilte spørsmålene vi får om markedsføring på Facebook:

Hvem kan jeg nå på Facebook?

Med 2,6 millioner daglige brukere er Facebook en av de største kommersielle kanalene med best rekkevidde i Norge. Dersom du markedsfører deg med annonsering på Facebook har du meget gode muligheter for segmentering. Legger du ned målrettet tid i segmenteringen slipper du å bruke penger på å nå dem som ikke er interesserte i det du annonserer for.

Hvem er mine konkurrenter på Facebook?

Kombinasjonen av din Facebook-side og og ditt publikum er unikt for deg, og dermed tør jeg å påstå at du ikke har noen direkte konkurrenter. Det er viktig å vite at det ikke dreier seg om å posisjonere seg annerledes enn de andre. Du konkurrerer mot all informasjon som mennesker på Facebook deler med sine venner. Måten du velger å fortelle ditt budskap på, må derfor tilpasse seg deretter slik at du oppleves som relevant for potensielle kunder.

Hva skal jeg dele på Facebook?

Informasjonen du deler på siden bør være i tråd med Facebooks mål om å skape en personlig opplevelse. Innholdet bør være så tilpasset målgruppen som mulig, slik at det føles verdifult. Du må forstå menneskene du ønsker å nå ut til, samt være relevant for disse. Innhold oppleves som et mysterie for veldig mange, men det er mye enklere enn vi tror. På Facebook handler det om hvordan du kan løse kundens problem best mulig, slik at du viser hva de mest sannsynlig vil se. Vi kommuniserer i mye høyere grad enn tidligere på et visuelt språk. Derfor anbefaler jeg at du bruker video eller bilder når du publiserer innhold.

Les også: Engasjer med video på Facebook

Hvordan får jeg flere likes?

Dette er et spørsmål vi får svært ofte. Start med innholdet, og ikke vent på at dine potensielle følgere skal komme til deg. Når du har en innholdsrik og interessant Facebook-side, bør du benytte deg av nettverket ditt både privat og på jobb. Spre ordet til venner, bekjente og kolleger, og be pent om de kan like siden. Deres venner igjen vil også få beskjed om at vennen deres har likt siden din. Gjør en liten investering i Facebook-annonsering. Dette kan gi mange nye relevante følgere, ved god segmentering. Er du usikker på hvordan man gjør det kan det lønne seg å få noen med god kunnskap om dette til å hjelpe deg. Det vil spare deg tid og penger!

Når skal jeg legge ut innlegg på Facebook?

Når det kommer til tidspunkter for publisering på Facebook stiller jeg gjerne et motspørsmål: “hva er det første du ser når du våkner?” Eller: “hva er det siste du ser før du legger deg?” De aller fleste av oss ville svart mobiltelefonen (eventuelt kjæreste, barn eller hund). Du kan altså snakke til målgruppen din fra de våkner og helt til de legger seg. Tenk på hvilken situasjon målgruppen din er i på det tidspunktet du planlegger å publisere. I tillegg kan du benytte deg av innsikten du får av Facebook selv for å kartlegge de beste tider for publisering mot ditt publikum.

Hvor ofte skal jeg legge ut innlegg på Facebook?

Hvor ofte du skal publisere avhenger av siden din og innholdet ditt. Alle har sitt unike publikum som responderer ulikt på hvor ofte du gir informasjon. Jeg anbefaler at du tester ut med ulik hyppighet over noen uker. Følg med på statistikken, og se når målgruppen din reagerer best på innholdet ditt. Lag gjerne en innholdskalender for et tydeligere bilde over aktiviteten din.

Les også: Bedre innhold med innholdskalender

Enhver Facebook-side er ulik en annen, det handler om å prøve og innimellom feile. Men det viktigste er at du forsøker å være bevisst på hvilke type innlegg som deles og hyppigheten av delingene – slik kan du lære av din unike målgruppe, og tilpasse deg deres behov for informasjon.

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?