Dersom du er på sosiale medier vet du hvor hyggelig det er å få positiv respons fra følgere og fans. Men har du tenkt på hvordan du kan vise takknemlighet og gi litt oppmerksomhet til dem som setter pris på deg?

Verdsett kunder og samarbeidspartnere i sosiale medier.Når det kommer til å bygge forhold/nettverk i sosiale medier, så kan en liten oppmerksomhet ha stor effekt på hvordan fans ser på din bedrift og muligheten for at de handler hos deg igjen.

Her er noen enkle måter du kan vise at du setter pris på dem:

Nevn dem/gi dem en @

Se etter muligheter til å takke, nevne og tagge samarbeidspartnere og kunder både på nett, samt ansikt til ansikt om mulig så klart. Har du en god samtale med en kunde kan du bruke sosiale medier til å følge opp og holde samtalen gående.

Bedrifter må selvsagt ta hensyn til folks privatliv, men dersom kunder viser at de er komfortable med å være synlige i sosiale medier, kan et eksempel på oppmerksomhet være: Et treningssenter som følger med på dem som tagger/sjekker inn på senteret når de selv er på trening kan gjengjelde oppmerksomheten ved å eksempelvis lage et innlegg om nye timer, tagge ivrige treningskunder, og skrive noe som: ”Siden @person, @person2 (osv.) imponerer oss med gode treningsresultater, gleder vi oss til å bli enda sterkere sammen i vår. Vi håper og tror at du vil digge våre nye timer. God trening!”.

Del deres innlegg

Du ønsker at folk skal dele ditt innhold slik at du kan nå et bredere publikum og forhåpentligvis introdusere nye mennesker til din bedrift. Men har du tenkt på/vurdert å dele deres innhold også? Er du for eksempel på Twitter kan du dele en kundes innlegg enkelt ved å trykke Retweet eller Retweet som sitat (sistnevnte lar deg legge til en egen kommentar). Dersom noen deler noe du tenker er interessant for dine fans eller følgere, kan du dele det og referere til dem som originalkilde.

Se etter andre muligheter for å fremheve andre. De vil sette pris på din støtte.

Inkluder dem

Din tilstedeværelse i sosiale medier sier mye om din bedrift. Er du er bedrift som setter pris på mennesker og kunder bør du sørge for at dine profiler i de forskjellig nettverkene gjenspeiler dette. Du kan for eksempel oppfordre kunder til å dele sine bilder med dine produkter, dersom passende. Ved å fremheve dem på siden din viser du at du setter pris på deres støtte.

Jobb sammen

Du kan lære av dine kunder hver dag. Som en liten eller mellomstor bedrift har du mulighet til å jobbe tettere på ditt publikum. Se etter muligheter for hvordan dere kan jobbe sammen, og om det er måter du kan involvere dem i din bedrift.

Takk dem

Du vet hvor vanskelig det kan være å bygge et publikum i sosiale medier. Du legger mye arbeid i Facebook-siden din og andre sosiale plattformer, og har sannsynligvis hatt utfordringer på veien. Forhåpentligvis har ditt arbeid resultert i trofaste fans som støtter din bedrift og ser frem til dine oppdateringer. Fortell dem at du setter pris på dem ved å enkelt og greit takke dem i en oppdatering.

Vær tilgjengelig

En av de enkleste måtene å vise dine fans og følgere at du setter pris på dem er å være tilgjengelig når de faktisk trenger deg. Flere og flere tyr til Facebook og Twitter for å knytte kontakt med bedrifter og få svar på sine spørsmål. Faktisk velger mange sosiale medier først, istedenfor å ringe eller sende en e-post til en bedrift.

Bruk tid på å overvåke og svare på enhver henvendelse du mottar. De fleste nettverk har apper/innstillinger som kan gi deg beskjed med en gang, slik at du kan svare så hurtigst mulig.

Gi dem noe

Det er mange måter du kan sette pris på lojale fans og følgere. En av de enkleste tingene er å gjøre dine sosiale nettverksider/profiler til et foretrukket kilde for relevant innhold og informasjon. Når du gir publikum den informasjonen de vil ha så gir du dem noe av verdi.

Du kan også ta det videre ved å for eksempel utforme et eksklusivt tilbud til dem. Et måte å gjøre det på er å lage en oppdatering hvor du takker dine lojale kunder, og at de ved å vise denne beskjeden i fysisk butikk får de en rabatt på ønsket produkt. Eller gi dem en rabattkode til nettbutikk. Mulighetene er mange.

Er du klar for å sette pris på dem som setter pris på deg?

Det nærmer seg alltid en anledning du kan bruke som knagg for et tilbud. Uansett hva du har mulighet til eller hvordan du ønsker å sette pris på dine fans eller lojale kunder, kan det gi et varig inntrykk hos dem.

Bry deg! ;)

Ønsker du dypere innsikt så du kan forstå kundene dine bedre?