Social Media Days 2016 er et to dagers seminar som omhandler trender innenfor sosiale medie plattformer som Facebook, Twitter og Google. Seminaret er rettet både mot annonsører og mediebedrifter.

‘Story + Science’ var årets tema og foredragsholderne er enige: Du må ha en historie som vekker oppmerksomhet før du legger det ut på sosiale medier. Og det er når du har publisert kampanjen at arbeidet virkelig begynner.

Organisk søk alene gir ingen effekt

Larry Kim, grunnleggeren av Wordstream, fastslår at organisk søk alene i Facebook og Twitter ikke er nok for å konvertere leads til å bli kunder. Den organisk rekkevidden på disse plattformene har blitt mer begrenset, noe som har ført til at en må annonsere for å få konverteringer.

Nøkkelen til suksess er high quality score, og high engagement rate. For å nå dette råder Kim bedrifter til å annonsere det beste innholdet de har. For en suksessfull kampanje må en segmentere, og få en high engagement rate.

Potensial: Den femte P´en

Foredragsholder Njål Berge, rådgiver fra Los&Co, forteller at dagens kunder er ’kåte, late og redde’. Annonsører og bedrifter må ’lede kunden inn i fristelse’ ved å snakke kundens språk og repetere det siste bedriften hører fra dem.

I 2016 må annonsører og bedrifter jobbe mye mer for å vekke potensielle kunders oppmerksomhet. Strategien må endres fra ’Hvem vil vi være’, til ’Hva vil vi være for hvem?’

Berge anbefaler bedrifter å identifisere sitt potensial, og bruke 70 % av markedsbudsjettet på det som fungerer best. Selv foretrekker Berge Facebook fremfor TV, da Facebook har unike segmenteringsmuligheter.

Kan ditt varemerke løse et samfunnsproblem?

Nøkkelen til suksess for leiebiltjenesten AVIS, og PR selskapet Good Morning, var å engasjere de lokale heltene i sin historie. De ønsket å øke etterspørselen av leiebiler i Harstad i vinterperioden som var en veldig stille periode salgsmessig.

Ved å knytte sammen perioden ’mørketiden”, ’søndagsturen’ og noen lokale beboere i Harstad, ga AVIS søndagsturen en ny mening. Disse virkemidlene var med på å skape en betraktelig etterspørsel på leiebiler, og ble også et verdifullt samfunnsansvar.

Gode muligheter med Programmatic annonsering

Emma Lundgren, Country Manager i Unruly, forteller at Programmatic, det store buzzordet i 2015 som representerer en mer effektiv, lønnsom og spesifikk annonseringsmetode, har gjort det lettere for bedrifter å nå ut til ønskede kunder. Da programmatic annonsering gir veldig spesifikke og konkrete annonseringsmuligheter er det desto viktigere at du som bedrift vet hva du skal si til de ulike gruppene når du når ut til dem.

I 2016 burde alle bedrifter forme en lydstrategi. Kun 17 % varemerker har det i dag, og med tanke på hvor stor påvirkning musikk har på mennesker burde dette være en selvfølgelighet.

Instant articles i Facebook vil prege mediebransjen fremover

Med økende arbeidsledighet, og nedgang i oljepris, råder Bente Sollid, CEO i ESD Digital, alle markedsførere til å forstå tiden Norge er i, og hvordan forretningsmodeller endrer seg. Norsk økonomi kjøles ned, og det blir desto viktigere for annonsører og mediebyråer å få innsikt i hvilke markedsføringsaktiviteter som fungerer eller ikke fungerer for dem.

Altfor mange bedrifter i 2016 investerer i ’tro, håp, hypoteser og antagelser’. Annonsører og bedrifter bør bruke konkret data, ikke intuisjon, for å innsikt i markedsføringsaktiviteter.

Sollid trekker frem Instant articles, Facebook sin nye funksjon for å skape interaktive artikler på deres plattform, som en markedsføringsaktivitet som vil prege mediebransjen fremover.

Still spørsmål

Avslutningsvis forteller Jeremy Tai Abbett, kreativ evangelist i Google, at det er vanskelig både å få og kjøpe oppmerksomhet, men at det er den mest verdifulle kilden vi har.

Han mener fremtiden drives fremover av menneskene som stiller uforståelige og ulogiske spørsmål. Hadde det ikke vært for slike mennesker hadde vi fortsatt vært i steinalderen.

Hvordan skal du nå frem i 2016? 

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?


Illustrasjon til innlegg: Charlotte Myklestu