En side

Få mer ut av Facebook. Idium Facebook.Facebook har hatt personlige profiler og grupper fra starten av, men har siden utviklet – og fortsetter å utvikle – flere muligheter bedrifter kan benytte seg av. De fleste bedrifter vil ha utbytte av en Facebook-side og bør optimalisere innhold her.

En Facebook-side for bedrift har mange likheter med det å ha en nettside, og er derfor et godt tilskudd. Du kan legge til apper, gjøre det lett å melde seg på nyhetsbrev og event, og promotere produkter og tjenester.

Når noen begynner å følge din side vil de potensielt få opp dine poster i sin nyhetsfeed, noe som gir deg ekstra eksponering. Du kan dele enkel informasjon, og lede besøkende videre til nettsiden din.

Tilpasset HTML

Et litt mer teknisk tips; når du har opprettet en side vil du se at det finnes faner for forskjellige kategorier til innhold du kanskje ønsker å ha tilgjengelig (hver fane har sin egen URL slik at du kan promotere hver enkelt del andre steder på nett). Ved å bruke Facebook Mark-up Language (FBML) kan du skape HTML innhold som enkel påmelding til nyhetsbrev, blogg RSS (”levende bokmerke”) og nedlastning av e-bøker eller lignende på samme måte som på nettsiden din. FBML er app du kan laste ned/legge til din Facebook-side.

Spesialinnhold

Gi dine følgere på Facebook noe annet enn det de kan finne på bloggen eller nettsiden din (du kan selvsagt også dele innhold fra nettside/blogg). Underhold dem. Del bilder, oppdatering fra eventer, søte/humoristiske innslag eller prøv dere på Facebook live (videoer som kan ses i sanntid). Gjør det verdt det for dine følgere å fortsette å følge deg. Finner de det samme på alle dine kanaler er det ingen grunn til å følge deg i alle. Del gjerne oppdateringer fra Instagram/Twitter for å bevisstgjøre at dere finnes der også, men ikke gjør det fordi du mangler annet innhold.

Eventer, video og apper

Bruk alle Facebook apper du kan. Promoter eventer, last opp video, ha konkurranser og gjennomfør spørreundersøkelser. Alt av ekstra engasjement er lett å gjennomføre med de verktøyene Facebook tilbyr.

Annonser for oppmerksomhet

Facebook har et fantastisk verktøy for målretting. Du kan spisse målgruppen din med en mengde kriterier og til en ganske rimelig penge. Trikset (og utfordringen) er å lage gode kampanjer som tiltrekker og promoterer dine produkter/tjenester eller din Facebook-side istedenfor å bare selge noe direkte. Promoter innhold som har verdi for din målgruppe (e-bøker, eventer og annet lærerikt innhold). Klarer du å vekke interesse får du oppmerksomhet, og da kan du skape den tilliten som trengs for å kunne selge noe til noen.

Gratis ebok om Facebook