Mange lurer på hvilke sosiale nettverk som passer best for sin bedrift. Her vil en medierådgiver kanskje svare noe som; ’De som hjelper deg å nå dine markedsmål’. Og for å gjøre det må man først ha definert dem, og så kan man vurdere hvilke kanaler som vil hjelpe deg å nå dem.

De forskjellige kanalene har forskjellige formål, så hver enkelt har i utgangspunktet en egen, klar verdi.

LinkedIn er en kanal som fremstår som profesjonell og serviceorientert. Den har mange muligheter for en bedriftseier som er villig til å legge ned litt arbeid i den. Her er fire tips til å få mer ut av kanalen:

 

1. Profilen din

Denne er merkevarebyggende, så ikke kast bort muligheten. Gjør bedriftsprofilen din/deres informativ og optimalisert for søk.

·      Legg til et bilde/logo; personaliser

·      Beskriv firmaet; fortelle bedriftens historie (kan redigeres regelmessig om ønskelig)

·      Legg til nøkkelord under ”Company specialties”

·      Vær aktiv; LinkedIn har et statusoppdateringsverktøy på samme måte som Facebook og Twitter, som du burde benytte regelmessig til å dele informasjon, blogginnlegg, eventer, stillingsutlysning og annen nyttig informasjon

·      Link til siden: legg gjerne inn en lenke til bedriftens LinkedIn-profil i e-postsignaturen din

 

2. Gi for å få

Anbefalinger er en viktig del av LinkedIn. Den beste måten å få dem på er å gi dem til andre. Velg folk i ditt nettverk, som du har jobbet med, og skriv en ærlig anbefaling.

 

3. Led en gruppe

Hvem som helst kan starte en gruppe på LinkedIn, lede samtaler og knytte kontakt rundt et spesifikt tema eller interesse. Legger du litt innsats i dette kan du oppnå innflytelse i ditt nettverk. Grupper er åpne for hele LinkedIn-universet, og mange ser på disse som den beste måten å bygge nettverk på. Å bygge opp en gruppe rundt et etablert merke eller bedrift er også en fin måte å knytte kontakt med kunder, samt la dem komme i kontakt med andre kunder/samarbeidspartnere.

 

4. Gjenbruk innhold

Det vil muligens være noen som kun følger din bedrift gjennom LinkedIn, og da er det viktig å dele verdifull informasjon med dem. Del blogginnlegg, presentasjoner eller for eksempel innhold fra Twitter (kan gjøres manuelt, eller via tredjeparts apper).

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?