2014 var et år hvor sosiale medier ble enda viktigere for både privatpersoner og bedrifter. Facebook har nå, ifølge TNS Gallup, overgått NRK1 i antall daglige brukere, ingen andre nettsteder har klart noe lignende i Norge før.

Vi har i løpet av 2014 endret ytteligere på hvordan vi tilegner oss informasjon om nyhetssaker. Avisene satser mer på nett og vi leser gjerne nyhetene våre direkte via sosiale medier.

Sosiale medier blir enda viktigere for kultur, samfunn og økonomi i 2015. Her følger noen viktige nøkkeltall og statistikk for forrige år innen sosiale medier.

Facebook

Facebook er fortsatt det sosiale mediet flest nordmenn bruker daglig, og plattformen har også vist seg å være et mektig annonseverktøy. På verdensbasis benytter nå over 1.5 millioner bedrifter seg av Facebook Ads for å markedsføre seg selv og sine produkter. Facebook blir nok sett på som den plattformen som kan gi din bedrift høyest ROI.

  • "Alle" er på Facebook, men bare husk at de er i en litt annen modus der enn i andre kanaler som LinkedIn.
    «Alle» er på Facebook, men bare husk at de er i en litt annen modus der enn i andre kanaler som LinkedIn.

    Månedlig er det over 1,32 milliarder aktive brukere på Facebook.

  • 1,07 milliarder bruker Facebook Mobil månedlig og 654 millioner daglig.
  • 399 millioner bruker Facebook bare via mobil.
  • Ca. 80 prosent av Facebooks trafikk går via mobil.
  • Det er over 3 millioner nordmenn på Facebook.
  • 2,4 millioner sjekker Facebook daglig der 1,9 millioner av dem gjør det via mobil.
  • 2,9 millioner er aktive i måneden – det tilsvarer 70% av Internettbrukere i Norge.
  • 82 prosent av brukerene som er aktive, sjekker Facebook hver dag.
  • Det største segmentet på Facebook er brukere i alderen 25 – 34 år etterfulgt av 35 -44 år.
Kilde: Facebook Newsroom, Facebook Ads senter Kampanje.com
Oppdaterte tall: August 2014

LinkedIn

Facebook i dress har raskt gått fra å være en ganske så ukjent plattform her i Norge, til å bli et samlingspunkt for profesjonelle og bedrifter. LinkedIn er nå et populært sosialt medie for nettverksbygging, markedsføring og rekruttering.

  • LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.
    LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.

    1,1 million norske medlemmer pr. april 2014

  • 12.500 norske bedrifter er på plattformen
  • Ca. 200 000 oppgir at de er ledere eller beslutningstakere
  • Kjønnsfordeling: 40 % kvinner, 60 % menn
  • I gjennomsnitt kommer det 800 nye medlemmer per dag i Norge
  • Ca. 13 % av de norske medlemmene logger inn daglig
  • 46 % logger inn ukentlig
  • 21 % er aktive jobbsøkere
  • 59 % er passive kandidater, men oppgir at de vil vurdere en stilling dersom den er interessant for dem
  • Tre av fire medlemmer bruker LinkedIn for å holde seg oppdatert på nyheter om bedrifter

Les også: 9 grunner til at du må markedsføre deg på LinkedIn

Kilder: Metronet  linkedin.com, hubspot.com, nordicmediateam.no, Ipsos MMI

Instagram

Instagram er verdens mest populære bildedelingsapplikasjon og eies idag av Facebook. Kun 2 år etter lansering ble Instagram kjøpt opp av Facebook for en svimlende sum og appen ble blitt kåret til “IPhone App of the Year” i samme år.

Les også: Instagram for bedrifter

  • Instagram kan brukes til mye forskjellig. Finn ut hva som passer for din bedrift.
    Instagram kan brukes til mye forskjellig. Finn ut hva som passer for din bedrift.

    Det er over 1 million norske brukere på Instagram og 34% av disse er kvinner.

  • 59% bruker Instagram daglig, 23% ukentlig og 13% månedlig eller sjeldnere.
  • Brukere som benytter Instagram daglig bruker også Facebook, Snapchat, Spotify og YouTube daglig.
  • Omtrent 50% av de mest brukte hashtaggene på Instagram kommer fra merkevarer og bedrifter.
  • Det er totalt 200 millioner aktive brukere på Instagram verden over.
  • I dag har over 20 milliarder bilder blitt delt og tallet stiger betraktelig mens du leser dette.
Kilde: Metronet Instagram Press Ipsos

Google+

Google+ kan føles litt som å stå å rope i en tom lagerbygning. Allikevel er det stor verdi å hente for bedrifter som benytter seg av plattformen. Siden Google+ er tett knyttet til søkemotoren vil aktiviteten på din bedriftprofil bidra til synlighet og til at din målgruppe finner deg enklere.

  • Det er ikke den mest sosiale av kanelene i sosiale medier, men den bidrar til økt synlighet i Google.
    Det er ikke den mest sosiale av kanelene i sosiale medier, men den bidrar til økt synlighet i Google.

    Google+ har oppnådd mer enn 1,6 milliard registrerte brukere

  • 540 millioner månedlig aktive brukere
  • Det er 20 millioner månedlig brukere via mobil.
  • Gjennomsnittlig bruker vi 6 minutter og 47 sekunder på Google + i måneden.
  • 1,2 millioner har registrert en Google+ profil i Norge.
  • Veksten er størst hos alderssegmentet aldersgruppen 18-29 år.
  • Menn representerer 67 prosent av Google+.
  • 33 prosent av brukerne på Google+ er i aldersgruppen 25-34 år.
  • Den størst representerte yrkesgruppen er studenter.

Les også: Her er de 7 viktigste sosiale mediene for norske bedrifter

Kilder: Metronet Usatoday.com Mashable.com Ipsos Digitalinsights Blog

Twitter

Twitter er ikke det største sosiale mediet baser på norske brukere, men for nyhetsaker, kultur og merkevarebygging er det en viktig plattform selv her i lille Norge.

  • På Twitter gjelder det å være rask. Har et innlegg ikke fått noe respons på åtte minutter regnes det som dødt.
    På Twitter gjelder det å være rask. Har et innlegg ikke fått noe respons på åtte minutter regnes det som dødt.

     

  • Det tvitres 500 millioner ganger hver dag.
  • Tvitringen er fordelt på 271 millioner aktive brukere.
  • 78 prosent av aktive brukere logger inn via mobil.
  • I Norge er det ca 932 tusen registrerte norske Twitter-profiler
  • 28 prosent av nordmenn bruker Twitter daglig og 41% månedlig eller sjeldnere.
  • Aldersgruppen 18-29 år har flest brukere.
  • Jens Stoltenberg har flest følgere i Norge med 145 473 følgere.
Kilder: Metronet Ipsos About Twitter

 

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?