Å følge med på hva som skjer i sosiale medier trenger ikke nødvendigvis ta hele dagen. Dersom du er en del av liten bedrift eller markedsavdeling, er det spesielt viktig å balansere innsatsen på sosiale plattformer med alle andre oppgaver.

Kanskje du allerede bruker et verktøy som overvåker sosiale medier for deg, men det er uansett noen punkter en markedsansvarlig bør gå igjennom hver dag for å utvikle en effektiv sosial mediestrategi.

Lag en sjekkliste for sosiale medier for å lykkes.

Følg denne sjekklisten:

  1. Gå over alle eventuelle varsler som har dukket opp mens du var logget av/sov
  2. Svar dem som har engasjert seg i deg
  3. Se på hva som fungerer, hva som ikke fungerer og hvilke innlegg som oppnår flest klikk og mest engasjement
  4. Forhåndsinnstill innlegg for resten av dagen der du har mulighet til det. Benytt både nye og gamle blogginnlegg, landingssider for kampanjer/tilbud osv.
  5. Se på/overvåk trender og emner som er mest aktuelle for din bransje
  6. Retweet, lik, merk som favoritt og del innhold fra ledere/talspersoner for din bransje
  7. Engasjement er nøkkelen – kommenter på og del innhold som er relevant for din merkevare!
  8. Følg med på dine konkurrenter. Hva deler de i sosiale medier? Hvor mye engasjement skaper de?
  9. Knytt nye kontakter/skap gode nettverk. Merkevarer/bedrifter kan ikke forvente at andre skal engasjere seg først. Er du på Twitter kan du begynne å følge andre bedrifter/merker og mennesker som er en del av din ønskede målgruppe.

Bruk denne sjekklisten som en mal for din sosiale mediestrategi. Utifra disse punktene kan du sette spesifikke mål for deg og din bedrift/ditt team.

Les også: Hvilke sosiale medier skal du være på?

Sosial medieinnsats vil mest sannsynlig ikke vise resultater fra en dag til den neste, men det viktigste er å være konsekvent.

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?