Som plattform handler Pinterest om mye mer enn bare bilder. Som markedsføringskanal kan den være mer effektiv enn de fleste andre sosiale medieplattformene, og interessen øker i Norge.

Pinterest er et forum for kan vekke kreativiteten, gi ideer, inspirere, holde deg oppdatert på trender og også informere om produkter og tjenester. Som andre sosiale medieplattformer (Facebook, Twitter, Instagram osv.) ønsker brukerne å engasjere seg og lære mer om de bedriftene, tjenestene eller menneskene de oppsøker.

Pinterest er et forum for kan vekke kreativiteten, gi ideer, inspirere, holde deg oppdatert på trender og også informere om produkter og tjenester. Som andre sosiale medieplattformer (Facebook, Twitter, Instagram osv.) ønsker brukerne å engasjere seg og lære mer om de bedriftene, tjenestene eller menneskene de oppsøker.

Du kan benytte Pinterest til å informere potensielle og eksisterende kunder om produkter/tjenester så vel som å svare på spørsmål de kanskje ikke engang vet at de har.

Når du kan tilføre verdifull og lærerik informasjon vil ”pinnerne” begynne å se til deg som en ekspert og når de er kjøpsklare vil de dras til å handle fra det firmaet som har guidet dem gjennom prosessen – denne rollen kan bli din!

Pinterest viser frem merket/bedriften din og hva du tilbyr

Nille har en omfattende Pinterest-side hvor de blant annet inspirerer med gjør-det-selv tips og samtidig viser frem noen av sine egne produkter.

Skjermdump av Nille sin Pinterest profil.
Nille har laget forskjellige kategorier slik at du kan velge mappe etter dine interesser.

Flisekompaniet legger ut pins som inspirerer og viser frem produkter. I tillegg velger de å fremheve kunders egne bilder, dette er en smart måte å bygge nettverk på.

Flisekompaniet sin profil på Pinterest.
Filsekompaniet fremhever produkter, design og fornøyde kunder.

Ved å følge andre pinnere, inspiratorer og bedrifter kan de holde seg oppdaterte på hva folk er interessert i og bidra til økt deling.

Pinterest driver trafikk til dine nettsider

Pinterest kan potensielt drive mer trafikk til dine nettsider enn LinkedIn, Google + og YouTube til sammen. Det er fordi du kan skape direkte lenker fra Pinterest til din nettside ved å dele fengende bilder, sitater eller eksempler på produkter/tjenester.

Tendenz Hårpleie på Pinterest er leverandør av hårpleie og frisørartikler til salonger. De viser hvem de er og hva de står for ved å dele inspirerende bilder av frisyrer og trender, men også sitater. Fokuset på produktene deres er relativt liten, men dersom de oppfattes som kunnskapsrike og trendy vil de også kunne overbevise sine kunder til å velge deres produkter.

Tendenz Hårpleie sin Pinterest profil.
Tendenz Hårpleie velger å vise trender og inspirere sine følgere.

Når postene dine har lenker som går direkte tilbake til din nettside kan brukere lett finne informasjon på din blogg/dine landingssider. Dette kan lede til nye kunder. Uansett vil det være god markedsføring.

Pinterest gjør søkere til kjøpere

Som skrevet over, Pinterest lar deg føre folk rett til dine sider raskere enn de fleste sosiale medier. Dette er grunnen til at Pinterest konverterer flere leads og salg enn andre sosiale medieplattformer. Folk har selv oppsøkt produktet, ser interessante bilder og de engasjerer seg lettere for å finne ut mer informasjon eller kjøpe.

Selv om Pinterest enn så lenge ikke er så stort bland norske bedrifter er det store muligheter for å nå ut, forsterke merkevaren din og skape gode/viktige lenker tilbake til dine nettsider.

Idium sin Pinterest profil.
Her ser du noen av våre mapper. Vi deler både egenprodusert innhold og andres. Er det noe vi mangler?

Idium AS er selvsagt på Pinterest. Er du? Vi vil gjerne se din profil! Del lenke i kommentarfelt.