Det er dagen før desember og årets travleste tid har allerede meldt sin ankomst. Du har muligens allerede kjøpt årets første marsipangris eller i alle fall tørket støv av adventsstaken? Millioner av nordmenn er i disse dager ute for å tømme lommebøkene sine. Facebook og Instagram spiller en viktig rolle i denne perioden, og du har stor mulighet for å påvirke publikum til kjøp. Disse sosiale mediene bør derfor være hjertet av markedsføringen i denne perioden.

Julekampanjer fungerer godt på Facebook og Instagram.Enten du er i gang med julekampanjer eller ikke, får du her noen tips som kan hjelpe deg på veien:

1. Start nå!

Planlegging er alltid nøkkelen for suksess. Trinn nummer en er å finne ut hva du ønsker å oppnå. Hovedmålet kan være å øke salget, men vær litt mer spesifikk. For å øke salget, ønsker du da å nå nye eller eksisterende kunder? Kan det være en idé å nå dem som allerede handler gaver hos deg? Eller er det mer lønnsomt å nå dem som skal få varene dine i gave? Julekampanjen din vil se ganske annerledes ut, avhengig av hvilket mål du setter deg.

2. Bruk Instagram for å sikre deg plass på ønskelistene

Å finne den perfekte gave kan ofte være en utfordring. Det er heller ikke alltid så lett å finne ut hva man skal ønske seg. I følge Facebook vil 42% av nordmenn bruke Instagram for å finne inspirasjon til julegaver. Vær tilstede på Instagram for å være der mennesker søker etter inspirasjon, samt ønsker å følge merkevarer.

3. Gode tilbud

Vi er alltid ute etter gode tilbud, selv om vi er ute i siste liten. Julehandelen har kanskje gått litt over budsjett? Da vil et godt tilbud ofte vekke interesse. Fortell om dine eksklusive jule-tilbud, men vent gjerne til midten av desember.

4. Tilpass deg plattformene

Instagram er en mer lidenskapelig plattform enn Facebook. Fokuser derfor på å inspirere via Instagram med kreativitet. Vi blir bombardert med juletilbud fra alle kanter, så det er viktig at du tenker utenfor boksen. På Facebook er video det mest engasjerende formatet.

Les også: Engasjer med video på Facebook.

5. Installer ”The Facebook Pixel”

”The Facebook Pixel” er en HTML-kode som legges til på nettsiden din. Med denne koden installert kan du studere publikums atferd på nettstedet ditt på tvers av enheter. Dette styrker muligheten for målrettede annonser på Facebook.

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?