Facebook på mobil

Hvordan lykkes med sosiale medier i B2B-markedet

Det viktigste med markedsføring er å engasjere de rette personene, nå de rette kundene, samt finne de som vil handle fra akkurat din bedrift. Det finnes en drøss av sosiale plattformer og nettverk.

Som bedrift kan du ikke være i alle kanaler. Det er tidkrevende og mest sannsynlig er ikke kundene dine i alle kanaler heller. 

Forskjell på B2B og B2C

Hvordan bedrifter skal opptre i sosiale medier avhenger av om kundene er privatpersoner eller andre bedrifter. Forskjellen går blant annet på hvor lang tid som brukes på kjøpet. For en person som gjør innkjøp på vegne av en bedrift vil det være ekstra viktig å være trygg på valget av leverandør. De skal tross alt forsvare beslutningen overfor ledere, ledergrupper og styrer.

Derfor er det ekstra viktig at du som er i B2B-markedet opplyser om verdien du tilbyr, tjenester du har og selvfølgelig gir god informasjon om produktene du tilbyr på et tidlig stadium i kjøpsprosessen.

Les også: Her er de 7 viktigste sosiale mediene for norske bedrifter

Dette kan du for eksempel gjøre gjennom å tilby artikler om problemer eller utfordringer som dine kunder har. Disse kan igjen promoteres i sosiale medier. Stikkordet her er verdi. Gi dine potensielle kunder verdi.

Fokuser på de riktige sosiale plattformene

Bestem dere for noen få utvalgte plattformer og fokuser på dem. Det kan være lurt å finne ut hvem som er din bedrifts personas. Gjør du det finner du også ut hvilke plattformer de bruker sin tid på.

Husk at en bedrift kjøper ikke av en bedrift. Det er mennesker i bedriften som kjøper på bedriftens vegne. Og det er disse personene du ønsker å nå ut til.

 

Les også: Kartlegg dine personas og få flere og bedre leads

I det store havet av sosiale plattformer anbefaler vi ofte at det satses på Facebook og Linkedin. Over tre millioner nordmenn er på Facebook og på LinkedIn treffer du 1,2 millioner nordmenn og over 12.000 norske bedrifter. Av privatpersonene du treffer på LinkedIn er en stor andel av disse beslutningstakere i ulike bedrifter.

Facebook er den kanalen folk flest er mest fortrolig med. Mange sjekker Facebook hele dagen, og dette er derfor en bra kanal for å markedsføre sine produkter, samt oppretteholde en enkel dialog med sine kunder og potensielle kunder.

Linkedin er en profesjonell og troverdig plattform, som er blant verdens viktigste for å bygge og vedlikeholde et profesjonelle nettverk. Dette er en plattform med lite støy som er ideell for stillingsannonser eller promotering B2B-produkter. Med segmenteringen på LinkedIn kan du blant annet nå ut til bedrifter som du selv velger ut.

 

Slik kommer du i gang

Det er veldig enkelt å kaste seg ut i ting uten klare mål og retningslinjer. Idium har flere kunder som er «redde» for det ukjente og føler seg ukomfortabel med at nettopp de endte opp med å få ansvar for sosiale medier i sin bedrift. Kjenner du deg igjen? Frykt ikke.

Det viktigste er å finne ut hva dere ønsker å oppnå ved å være i sosiale medier. Ønsker dere å være i dialog med deres kunder, eller ønsker dere å vise frem deres produkter?

For å kunne sette mål for deres tilstedeværelse i sosiale medier må dere finne ut hva dere ønsker å oppnå.

For å komme dit er det viktig å sette opp en plan og en strategi.

 

 

Ønsker dere å få flere relevante følgere på Facebook, så anbefaler jeg at dere poster innlegg med bilder og informasjon som er relevant for deres kunder. Selger dere kontormøbler så er det bortkastet tid og penger å ha konkurranser hvor premien er billetter til en One Direction-konsert. Da vil dere få en tilhengerskare på mellom 13-17 år, og de er neppe i målgruppen deres.

Post heller innlegg med relevant informasjon om de behagelige kontorstolene som får deres kunder til å føle seg 10 år yngre i ryggen. Da vil dere lettere nå den kundemassen som passer deres produkter.

Men, og dette er et viktig men, ikke overøs følgerne dine med kjøpsbudskap. «The golden rule» tilsier at du skal tilby 80 prosent verdi og 20 prosent kan være kjøpsrelatert.

Sett av tid i kalenderen

Dersom du er som de fleste andre, så har du kanskje altfor liten tid av arbeidsdagen din til å surre bort på sosiale plattformer. Derfor er det viktig å legge en plan. Planlegg innleggene dine, slik at du ikke bruker mer enn 5 minutter når du først skal poste de. Dersom du har planlagt innlegg for de neste 4-8 ukene, så vil dette gå som en lek.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Lag en strategi for hva som skal postes og når det skal postes. Det som er genialt med Facebook, er at du kan skrive innleggene dine i dag og velge publiseringsdato frem i tid. Dermed slipper du å stresse med å huske å poste innlegg hver uke.