Å satse på å lykkes i sosiale medier gir deg en konkurransefordel foran de bedriftene som ikke er like aktive. For å oppnå gode resultater er det viktig at man går inn med en plan om å gjøre en innsats.

Kartlegg dine personas og velg de nettverkene som er riktig for din bedrift.
Kartlegg dine personas og velg de nettverkene som er riktig for din bedrift.

Ha klare målsettinger

Legg en strategi for hvem du ønsker å nå og hva du ønsker å oppnå med tilstedeværelsen i sosiale medier. Det er viktig at de målene du setter for din bedrift er oppnåelige og at det er mulig å slå dem sammen med de eksisterende målsetningene bedriften allerede har. Du bør alltid ha målbare målsettinger slik at du kan analysere resultatet av jobben du legger ned i sosiale medier.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Tilpass aktiviteten til din målgruppe

Du bør alltid tenke målgruppe. Lag relevante poster ved å kartlegge hvilke type personas din kundegruppe er. På denne måten er det enklere å tilpasse måten du ordlegger deg på, samt markedsføre deg hos de riktige menneskene.

Les også: Slik kan du kan kartlegge dine personas

Ha fokus på kvalitet fremfor kvantitet

Kvalitet fremfor kvantitet gjelder både for type innlegg, og for antall følgere. Å legge ut interessant og relevant informasjon bidrar til en reell innflytelse på dine følgere. Det viktigste er ikke det antall følgere du har, men hvor relevante de følgerne er for din bedrift. Dersom du har 1000 følgere, men ingen av disse har vært eller er kunder av deg, så har du bommet litt. Hold kommunikasjonen relevant for de kundene du vil tiltrekke.

Riktig informasjon til riktig type sosialt nettverk

Det finnes i dag mange sosiale nettverk å forholde seg til, og disse endrer seg stadig. Når du har kartlagt dine personas vet du hvilke nettverk som er aktuelle for deg, det er der dine kunder/potensielle kunder er, og der du skal gjøre en innsats. Det er en fordel å være tilstede i flere nettverk, så opprett bedriftsprofiler på flere aktuelle plattformer, og tilpass innholdet til hver enkelt av dem.

Kommuniser med kundene

Sosiale medier er medier der du kommuniserer med dine eksiterende og potensielle kunder. Hør på hva de har å si og tilpass hvordan de ønsker å motta ditt budskap.

For å lykkes i sosiale medier må du vite hvem målgruppen din er, du må ha klare mål, analysere innsatsen din og tenke på hva dine kundene vil ha.

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?