Vi vet alle at endringene Facebook gjorde i algoritmene sine gikk mest utover bedrifter. Å bli likt er ikke like viktig for de fleste lengre, nå handler det om at innholdet og siden din blir synlig mellom de 1500 potensielle innleggene en bruker kan eksponeres for hver dag.

96% av fans (likere av siden din) kommer ikke tilbake til bedriftssiden din etter første gang de engasjerte seg (og kanskje trykket de at de ”Liker” siden din via en annonse i nyhetsfeeden).96 prosent av dine følgere besøker aldri siden din på Facebook igjen, om de i det hele tatt har vært innom.

40% av tiden en person bruker på Facebook er i nyhetsfeeden (gjelder ikke navigering med mobil).Grafisk fremstilling av informasjon som forklart i tekst.

Vi trenger ikke bruke tid på å knekke Facebook-koden, vi kan heller bruke det vi har; vår egen kunnskap. Den er basert på ditt publikums virkelighet og oppførsel. Men det finnes grunnleggende retningslinjer på hva som fungerer og ikke fungerer på Facebook. Disse kan det være smart å eksperimentere med og tilpasse slik at du kan utforme din egen ”algoritme”.

Algoritmer og edgerank

Før vi kan se på hva som virker må vi forstå hvordan Facebooks algoritme fungerer. Men siden Facebook har over 100 000 faktorer som spiller inn, forholder vi oss til den grunnleggende algoritmen: ”edgerank”.

Edgerank bestemme hva som dukker opp i hver enkelt brukers nyhetsfeed.

 

Edgerank består av tre variabler:

Edgerank Facebook. Grafikk som viser vekting.

Kjennskap (affinity): Denne variabelen er basert på type forhold en bruker har til en bedrift/merke (og ikke motsatt), det måles i intensitet. Dersom en bruker engasjerer seg mye med innholdet til et spesifikt merke/bedrift, vil algoritmen prioritere innlegg fra dette merket fremfor en bedriftsside brukeren sjelden eller aldri engasjerer seg i (liker, klikker, kommenterer, deler).

 

Vekt (weight): denne faktoren øker eller senker verdien av visse type handlinger innen Facebook. Kommentarer tilsier en viss type grad av engasjement for innlegget, som veier tyngre enn en ”liker”. Jo mer ”vekt” et innlegg har, jo høyere blir det rangert, noe som betyr at innlegget har større sjanse for å bli vist i nyhetsfeeden.

 

Tid (time decay): verdien måles avhengig av hvor nytt innlegget er. Det kan antyde at det er nødvendig å poste innlegg på nytt og ha nye innlegg regelmessig for å sikre synlighet i nyhetsfeeden.

Fordi du kan forhåndsinnstille innlegg trenger ikke denne variabelen å by på problemer.

Kriteriene

Algoritmen reagerer på brukers handlinger og preferanser ved å foreslå et innlegg eller en side:

Forklarende grafikk om Facebook sine algoritmer

  1. Frekvensen som bruker har engasjert seg med en venn, et merke eller en offentlig person.
  2. Antall ”likes”, delinger, kommentarer et innlegg får generelt eller spesifikt fra venner av følgere (fans). Hvis en av dine venner ofte engasjerer seg i en spesifikk side, er det sannsynlig at siden dukker opp blant dine forslag.
  3. Hvor mye en bruker engasjerer seg i et viss type innlegg: trykker hun/han ”liker”, deler eller kommenterer på videoer, bilder, lenker, tekster eller nyheter? Da vil visse typer av innlegg vises mer enn andre. Liker du bilder ser du flere bilder i nyhetsfeeden din.
  4. En side kan ha mindre sjanse for å bli vist for nye brukere dersom innleggende skjules eller rapporteres som upassende av et generelt publikum.

Hva kan du gjøre for å øke sannsynligheten for å dukke opp i Facebooks nyhetsfeed?

De mest vellykkede innleggene har følgende karakteristikker:

Visuelle

Album får høyt engasjement, de genererer mer klikk fordi folk generelt vil se hele albumet.

Bilder og videoer får mye oppmerksomhet og engasjement.

Meme av Fry fra Futurama med teksten; Skal prøve å bevise av bilder engasjerer. Lager en meme.
Meme er laget med http://memegenerator.net/

Korte og konsise

Innlegg med mellom 80-250 tegn gir gjennomsnittlig 60% mer engasjement: ”liker”, kommentarer og ganger delt.Innlegg med under 250 tegn fungerer generelt 60 prosent bedre på Facebook.

 

Be om engasjement fra følgere

Still enkle spørsmål eller spør fans om de kan fullføre en setning kan skape gjennomsnittlig 90% mer engasjement.

Babyshop engasjerer på en enkelt, effektiv og empatisk måte med et spørsmål om hvordan natten har vært. Sovende baby eller gråtende baby. Krever minimalt av følgere, men skaper en emosjonell reaksjon.
Babyshop har klart å engasjere mange småbarnsforeldre. Enkle spørsmål gjør det lett å svare.

Det som vekker interesse og gjenkjennelse

Det er jo klart at et firma publiserer innlegg om produkter og merkevaren, men det er også viktig å ”skjemme bort” følgerne med informasjon som gir dem verdi i hverdagen. Uansett hva du deler bør det gi en følelse av at du er avsenderen. Dette skaper relevans.

Ikke forkort lenker

Tro det eller ei, statistikken viser at man ikke skal forkorte lenker. Selvsagt er det bedre for en Tweet med en kort lenke, men som BuddyMedia deler i sin (grundige) Slideshare: Engasjementet er tre ganger høyere for innlegg som bruker fullstendig URL.

Folk stoler mer på en lenke som viser hvor de videresendes til, enn en som er forkortet og derfor mangler den informasjonen. En forkortet lenke vil derfor minske sjansen for mer trafikk til din blogg eller nettside. En annen ting å tenke på er søkemotor-vennligheten ved en fullstendig lenke.

Men det er uansett ditt valg, og kanskje har du allerede funnet ut at forkortede lenker fungerer for deg.

Det som postes til rett tid

Når er den beste tiden å poste et innlegg? Det spør de fleste seg en eller annen gang. Facebook gir deg muligheten til å sjekke statistikk (under Innsikt på bedriftssiden din) på når dine følgere er på nett og dette er et godt utgangspunkt.

Det viktigste du gjør er å teste ut tider selv. Når er ditt publikum klare for dine budskap? Er du rettet mot bedrifts eller privatmarkedet? Det er mange faktorer som spiller inn på når folk vil engasjere seg i ditt innhold.

Kanskje skal du poste innen normal arbeidstid, eller kanskje de du vil treffe er på nett til frokost, lunsj og kvelds.Folk er aktive nesten hele døgnet på Facebook, men mest ved frokost, etter middag og før sengetid.

Vi må ta hensyn til algoritmer, men det viktigste du gjør er å følge med og holde fokus på dine følgere. Gi dem det de vil ha.

Oppsummering

Det som i hovedsak gjelder hos Facebook er: at folk engasjerer seg!

Kriteriene for å rangere høyt med et innlegg og en side er avhengig av forholdet en følger har til siden og dens innlegg, samt forholdet brukere generelt har til siden og dens innlegg.

De innleggene som mest sannsynlig dukker opp i nyhetsfeeden er visuelle, konsise, og inviterer folk til å delta. De er også relevante, de har ikke forkortede lenker og postes når følgerne er mottagelige.

Du bør eksperimentere med hyppighet og type innlegg og se hva som gir respons.

Facebook bestemmer noe, men du bestemmer mest. Lykke til!

Gratis ebok om Facebook