Facebook på en mobil

5 tips for en bedre Facebook-side

Er du en av dem som synes at Facebook er en viktig, men utfordrende kanal? Du hadde en strategi, men den fungerer ikke slik du ønsker?

Selv om dagene da alt vi brydde oss om var ’likes’ og masse fans er over, kan du uansett posisjonere siden din for å få mest mulig ut av plattformen. Her er noen av våre tips for å gjøre din bedriftsside på Facebook bedre.

Oppdater OM oss

Vær ærlig, når oppdaterte du sist informasjonen under fanen Om? Det er nesten garantert på tide å friske opp teksten.

Din ’Om’ er ikke bare en enkel biografi, det er en mulighet til å knytte kontakt med dine potensielle følgere.
Har du/din bedrift et godt slagord? Bruk det!

Vil du bruke en spesiell call-to-action? Gjør det!

Husk også å legge inn en hyperlenke til nettsiden din. Dette lar folk som kommer til din side enkelt klikke seg videre til nettsiden din uten å forlate Facebook.

 

Les også: 5 fakta om Facebook-annonsering

 

Frisk opp profilen

Å få opp en bedriftsside var lett, ikke sant? 5 minutter og du var i gang.

Men så kom utfordringene; hvordan skape følgere av dem som finner deg? Du må jo ha en tiltrekkende profil!

Skal potensielle fans bli til kunder må de først bli følgere.

Gjør profilen din så personlig, detaljert og LIKER-vennlig som mulig.

Tenk på følgende:

  • Hva skiller din bedrift fra andre?
  • Hva ser din målgruppe etter?
  • Hvilke utfordringer løser du for ditt publikum?
  • Hvordan kan du posisjonere din bedrift som ”problemløser”?
  • Hva er det neste steget du ønsker at en følger skal ta?
  • Hva er hovedmålet med Facebook-markedsføringen din? (merkevarebygging, salg eller lignende)
  • Hvordan kan du vite at strategien for din Facebook-markedsføring fungerer?

 
Forbedre ditt grafiske uttrykk

Enten du promoterer ditt nyeste produkt eller fremmer et innlegg, vil det å ha iøynefallende grafiske elementer gjøre din kommunikasjon mer effektiv!

Istedenfor å ty til et standard bildebankfoto, bør du bruke noen ekstra minutter på å bygge merkevare med illustrasjonene/bildene dine.

Ved å ha bilder som står i stil med profilhåndboken til bedriften, vil følgere gjenkjenne ditt innhold, samt vite hva de kan forvente seg.

Legg til et kontaktskjema

Gjør det lett for kundene å ta kontakt med deg. Vil du at de skal avtale et rådgivingsmøte? Melde seg på et event? Eller kanskje du ønsker at de skal dele sine tanker/gi en tilbakemelding på dine produkter? Legg til et kontaktskjema og tillat direkte kontakt.

Vær en resurs

Din bedrifts Facebook-side er ikke et statisk markedsføringsverktøy. Det er interaktivt. Det er stedet du kan svare, engasjere og dele med dine følgere. Gjør det til en regel at du svarer raskt på kommentarer/spørsmål og gi tilbakemelding når det trengs.

 

Les også: Hvordan lage et vellykket Facebook-innlegg og forbedre organisk rekkevidde

 

Å lytte er viktig for å kunne lykkes med Facebook-markedsføring. Finn måter du kan fri til dine besøkende, og overraske dine følgere. Klarer du det, fortsetter de å følge deg, samt se til deg for informasjon og underholdning.