Enten du liker det eller ikke så er reklame på Facebook kommet for å bli. Her er 5 fakta som administratorer av en Facebook-side må godta.

Fakta 1 – Dersom du vil nå ut til mange på Facebook så må du betale for det

Organisk rekkevidde på et Facebook-innlegg er nå på rundt 6% av dem som liker siden din. Noen hevder at du kan nå mellom 15-30%, men at det er sjeldent. Du kan altså ikke forvente høy organisk rekkevidde. Den organiske rekkevidden krever en hel del jobb samt et godt nettverk som hjelper til med å dele dine innlegg. Det å holde siden din aktiv og dele noen virale Facebook-innlegg vil også hjelpe deg med å øke rekkevidden. Dersom du virkelig vil at dine innlegg skal bli sett må du kjøre en annonse/sponse et innlegg.

Les også: Hvordan lage et vellykket Facebook-innlegg og forbedre rekkevidde.

Fakta 2 – Dersom du vil ha målrettede annonser, billig; bruk Facebook ads

Du kan komme unna med så lite som 1 dollar dagen. Muligheten du har til å målrette er også veldig bra. Du kan velge hvilket mål du ønsker å oppnå med din annonse enten det er klikk til nettsiden din, likes på Facebook-siden din eller engasjement på et innlegg eller en video. Her er de målene du kan velge:

Lær mer av det grunnleggende her.

Fakta 3 – Du kan kjøre en Facebook-annonse uten at den vises på din Facebook-sides vegg

Denne muligheten kalles upubliserte sideinnlegg eller ”dark post” på engelsk, og da vil annonsen kun ses av en spesifikk demografi eller av et utvalg av dine følgere. Kanskje noen av dine følgere er interessert i en del av din bedrift eller din blogg, men ikke bryr seg om eventuelle andre deler. Du kan målrette en annonse til forskjellige grupper samtidig, men du trenger altså ikke å irritere gruppene ved at de må forholde seg til ting de ikke er interessert i. Les mer om upubliserte sideinnlegg (dark posts) her.

Du kan også bruke ”dark posts” til å teste hvilke annonser som fungerer best. Kanskje har du en salgskampanje gående og du vil se hvilken annonse med forskjellig tittel eller bilde som fungerer best. Du kan da kjøre flere annonser på samme tid til forskjellige og spesifikke publikum, men de kommer ikke på din Facebook-sides vegg hvor de kan irritere andre følgere.

Fakta 4 – Visse billedstørrelser med begrenset tekst fungerer best for Facebook annonsering

Denne oversikten viser hvilke størrelser du burde bruke til forskjellige annonsetyper. Facebook har også en veiledning som gir deg nyttig informasjon på hvordan du kan lage den beste annonsen for din målgruppe.

Fakta 5 – Du kan sette opp ditt eget budsjett og bestemme hvordan du ønsker å betale

Du kan velge å betale per visning eller ved en faktisk handling som klikk eller likes.

  • Totalt antall ganger annonsen vises (’impressions’; hvor mange har du nådd – antall mennesker som så din annonse (rekkevidde) og gjennomsnitt av antall ganger (frekvens).
  • Totalt antall klikk eller annet engasjement utført av publikum; som likes, kommentarer og deling.

De du ønsker at skal se innleggene dine er på Facebook, du må bare nå dem.

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?