Det var en gang en tid da du kunne skille deg fra konkurrentene dine ved å ha en nettside. Men netteventyret slutter ikke her. Det hjelper ikke å bare ha en estetisk tiltalende side lenger (selv om det hjelper), det er jo snart normalen i forretningskonkurranse.

Når du har dine fine (brukervennlige) nettsider, og har optimalisert dem, må du tiltrekke deg riktig trafikk til sidene. Du må luke deg gjennom irrelevant nettsidetrafikk for å finne potensielle kunder som vil være interessert i akkurat det du har å tilby. Du vil ikke bare ha mer trafikk, du vil ha relevant trafikk.

Driv mer trafikk til dine sider ved å bruke disse fem taktikkene.
Driv mer trafikk til dine sider ved å bruke disse fem taktikkene.

Dette kan du oppnå ved å fokusere på følgende fem retningslinjer:

1. Produser relevant innhold

Grunnlaget for å lykkes med trafikkbyggende strategi er godt, relevant innhold.

Du kan ikke spare på dette feltet og det er viktig å bruke tid på å lage de rette artiklene, blogginnleggene og annen nettsidetekst. Ditt innhold er stemmen deres på nett og det må være en konsekvent tone som er tro mot din merkevareidentitet.

Enten du produserer innhold selv eller outsourser dette så er det lurt å jobbe tett med dem som produserer innholdet og passe på at dere er konsekvente i tone og beskjed.

2. Invester i målrettet SEO

Det er noe overlapping mellom søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdmarkedsføring, men det er samme sak. SEO er mer enn å fylle tekst med nøkkelord; det er en kunstform som omhandler strategisk tittelstrukturering, lenking til riktige sider, bruk av korrekt ankertekst, optimalisering av bilder, og mer.

Når du jobber for å drive høyrelevant trafikk til nettsidene dine er ditt beste valg å investere i spesifikke nøkkelord (long-tail) som ditt nisjepublikum vil søke etter. For eksempel, er du en restaurant i Stavanger kan du kanskje bruke nøkkelordene ”beste veganske restaurant i Stavanger”, istedenfor ”beste veganske restaurant”. Den sistnevnte vil nå folk i hele landet, noe som resulterer dårligere konverteringsrate.

3. Den perfekte landingssiden

Det tredje tipset er å lage appellerende og høykonverterende landingssider som overbeviser besøkende til å utføre ønskede handlinger på din nettside.

Det du skal tenke på når du bygger opp en landingsside er at det alltid skal være et smalt fokus, slik at den som besøker lett forstår og kan utføre den handlingen du ønsker.

Vil du lese mer om landingssider? Les også: CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 3 Landingssider.

4. Utnytt sosiale medier

Selv om sosiale medieplattformer er veldig bra å bruke for å bygge nettverk og merkevare, er det likevel viktig å få følgere til å utføre handlinger.

Inkluder nettsideinformasjon i alle sosiale profiler. Inkluder også en call-to-action (CTA) som leder til din nettside eller en landingsside i cirka 10 prosent av postene dine.

Betalt reklame i sosiale medier kan også være en god måte å drive målrettet trafikk til dine sider på, og denne kan potensielt nå dem som ikke følger deg/er kunder enda.

5. Delta i samtaler/diskusjoner

Dersom du har tålmodighet (og tid) til å prøve en ekstremt organisk metode å drive trafikk på kan du delta i regelmessige samtaler i industriblogger, forum eller sosiale mediegrupper. Dette lar deg etablere deg som en aktiv deltager og dele meninger/ideer, men det gir deg også muligheten til lenke tilbake til din nettside med din profil eller signatur. På sikt kan du utvikle et omdømme blant regelmessige brukere, og kanskje blir du kjent som en troverdig kilde i din bransje.

Driver du effektiv trafikk til nettsidene dine? Dersom du ikke fokuserer på noen av disse fem taktikkene går du mest sannsynlig glipp av store muligheter.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?