Bedrifter har ved økt bruk av sosiale medier muligheten til å knytte god kontakt med sitt publikum. Dessverre kommer mange B2B bedrifter ikke forbi promoteringsstadiet i sin sosiale mediestrategi. Dine mål bør inkludere dypere engasjement fra publikum dersom du vil lykkes.

Å skape gode relasjoner er viktig for et godt omdømme.Her er 3 tips til din strategi for å gjøre kontakten mer verdifull:

Bli kjent med ditt publikum

Å ikke forstå hvem ditt publikum er, deres utfordringer og overordnede mål kan resultere i at ethvert markedsinitiativ misslykkes. Dersom sosiale medieposter og annet innhold ikke tar for seg det som er verdifullt for ditt publikum, så kommer de ikke til å lese det, og kommer ikke til å se til deg som en kilde som er verdt deres tid.

Å knytte god kontakt med ditt publikum krever en forståelse av din potensielle kunde, selv om få bedrifter tar seg tid til prosessen.

I følge en Amerikansk studie har bare 44% av bedrifter utviklet en kjøper-persona. Dersom du ikke forstår ditt publikums typiske dag, utfordringer og/eller prosesser er det vanskelig for deg å love at du kan løse deres problemer.

Heldigvis er det å lage en persona ganske enkelt og kan gjøres ved noen enkle trinn:

  • Undersøkelse av nåværende kunder – benytt informasjon fra nåværende fornøyde kunder for å tilegne deg innsikt i innholdstypen som er verdifull for dem. Korte spørreskjemaer/undersøkelser er gode verktøy som gir relevante resultater. Hvorfor bruker de produktet/benytter de tjenesten? Hva liker de best? Svarene på denne typen spørsmål begynner å tegne et bilde som du kan bruke til å tiltrekke nye leads.
  • Gjør det sosialt – sosiale medier gir markedsførere en plattform hvor de kan knytte kontakt med publikum og dykke inn i deres behov og ønsker. Gjennom å følge omtale om ditt eget merke og din bransje i sosiale medier kan du få en oversikt over hva publikums meninger og bekymringer er, for så å benytte denne kunnskapen og forståelsen til å knytte kontakt og få flere kunder.

Når du får et klart bilde av hvem ditt publikum er kan du skape innhold med en spesifikk målgruppe i tankene.

Tilpass ditt sosiale innhold

Oversikt over hvem ditt publikum er (deres interesser, mål og persona) vil kun være verdifullt dersom informasjonen brukes i måten du kommuniserer med dem.

Å tilpasse innholdet spesifikt til dine kunder og potensielle kunder vil øke engasjement, og det er starten på å knytte god kontakt.

Her er fire trinn på hvordan du kan tilpasse innholdet til ditt publikum:

  • Finn ut hvor kundene dine er: selv om du forstår ditt publikums utfordringer og adferd, og du lager verdens beste innholdet for sosiale medier, vil det ikke resultere i noe dersom ingen finner eller leser det. For B2B markedsførere er Linkedin ett av de mest populære sosiale nettverkene. Men det stemmer kanskje ikke for din bedrift. Undersøk hvor ditt publikum bruker mesteparten av sin tid på nett og fokuser din sosiale media markedsføringsinnsats her.
  • Svar på spørsmål: en av de beste kildene til innholdsideer er publikummet ditt. Som en del av det å bli kjent med din målgruppe må du forstå deres utfordringer og hvilke spørsmål de har. Innholdet du skaper bør ta for seg disse.
  • Presenter innhold i riktig format: avhengig av din kjøper-persona, kan ditt publikum ønske å konsumere innhold på ulike måter. Prøv ut forskjellige bloggposter, bilder, videoer, infografikk, deling av presentasjoner og andre innholdsformat, og mål hvilke som får høyest engasjement. I tillegg bør du huske på at over 52% av brukere er på sosiale medier på en mobil enhet. Forsikre deg om at ditt innhold er tilpasset små skjermer.
  • Tone: når du observerer eller deltar i samtaler med kunder og potensielle kunder, legg merke til tonen og ordene de bruker. Bruk en lignende sjargong til ditt innhold.
  • Ekstra: overvåk relevante Twitter og Google + hagshtags (emneknagger) som du kan knytte til ditt innhold. Ved å knytte ditt innhold til populære temaer kan du benytte deg av interessen for/rundt det. Rekkevidden dette gir deg gjør at det er større sjanse for at din målgruppe finner og leser ditt innhold.

Svar på ditt sosiale engasjement

For de fleste markedsførere er ikke deling, re-tvittring eller kommentarer sluttmålet, men heller begynnelsen på samtalen. Dessverre er det svært få bedrifter som tar seg tid til å svare og/eller delta i samtaler, og responstiden er alt for lang. Dersom du virkelig vil knytte kontakt med ditt publikum må du fortsette samtalen ved å svare på engasjementet i dine sosiale kanaler.

  • Takk dem: noe av de enkleste du kan gjøre når noen engasjerer seg i ditt innhold er å takke dem. Det betyr ikke at du kun skal sende takkemeldinger til alle og enhver. Vær genuin dersom du vil føre samtalen videre.
  • Tilfør ekstra resurser: avhengig av kommentaren eller svaret kan det hende at den som engasjerte seg er ute etter mer informasjon eller svaret på et spesifikt spørsmål. Da er det verdifullt å ha et bibliotek med innhold. Dersom du kan peke dem i retning av annet innhold du har produsert, kan dette føre dem videre i kjøpstrakten.
  • Spør spørsmål: en annen måte å føre samtalen videre på er å spørre oppfølgingsspørsmål. Det kan være å spørre dem om hva de synes om bloggen, hvilke temaer de ønsker at du skal ta for deg eller annet som viser at du setter pris på deres mening og vil lære mer om dem og deres behov. Målet bør være å føre samtalen på en måte som vil lede til fremtidig salg.

Hovedmålet er ikke bare å knytte kontakt med din målgruppe i sosiale medier, for B2B bedrifter er det mest sannsynlig også det å generere leads og salg. Selv om det første stadiet av din kommunikasjon bør fokusere på å være hjelpsom, bør du ha en strategi på hvordan samtalen vil ledes mot et salg. Å knytte et bånd med ditt B2B publikum er nøkkelen til økt overskudd og vellykkede salgsinitiativ. Gjør en innsats på å forstå ditt publikum, så skaper du innhold som er verdifullt for dem, som du så fordeler så bredt som mulig. En konsekvent prosess vil skape sterk sosial media ROI og være verdt innsatsen.

Ønsker du dypere innsikt så du kan forstå kundene dine bedre?