Små og mellomstore bedrifter har et felles mål: få mer for pengene og finne den beste strategien for bedriftsmarkedsføring. En app som stadig vokser i Norge, og verden, er Snapchat. Denne appen er mye mer enn en foto- og videodelingstjeneste.

Bruk Snapchat til personlig markedsføring..Siden lanseringen i 2011 har Snapchat hovedsakelig blitt brukt til morsom kommunikasjon mellom venner/kjente, men Snapchat fortsetter å utvikle seg som et markedsføringsverktøy som har mye å tilby bedrifter.

Markedsførere som tenker utenfor boksen for å nå sin målgruppe, spesielt dem med yngre demografi, ser spesielt fordelene ved å bruke denne appen. Den er en del av markedsføringsbølgen for fremtiden – i følge Ipsos MMI viser 1.kvartal i 2015 er det 1 457 000 registrerte Snapchatbrukere i Norge.

Akkurat som med markedskampanjer i andre sosiale medier er det ting du bør tenke på ved Snapchat. Husk at appen bestemmer hvor lenge video og bilder er tilgjengelige. Det betyr at en video/et bilde forsvinner og blir aldri sett igjen med mindre du bruker Snapchat Stories. Snapchat Stories lar deg lage en kombinasjon (historie) av flere sammenhengende snaps som kan ses om og om igjen i løpet av 24 timer.

Her er 3 ting du bør vite om Snapchat dersom du skal bruke det som et markedsføringsverktøy: 

Forstå din målgruppe

Siden 2011 har appen oppfordret til hverdagslig kommunikasjon via bruk av foto og video. Folk bruker Snapchat for å formidle sine ferier, måltider og andre daglige aktiviteter som de deler med vennene sine. Dette gjør at det er viktig å notere seg den avslappede stemningen som følger med appen. Når du/din markedsavdeling lager en strategi for Snapchat må det kartlegges en stemme og persona som brukes konsekvent. Språket du bruker bør være enkelt å forstå og postene bør være lette og morsomme slik at ditt team fremstilles som tilgjengelige.

Utnytt tidsbegrensningen

Noen vil anse Snapchats tidsbegrensning som en utfordring, men du kan uansett få til veldig bra ting i denne appen. Det er faktisk en god måte å tilby smaksprøver til dine Snapchatfølgere. Bildene og videoen varer kun i inntil 10 sekunder med mindre du bruker Snapchat Stories, og det gjør det ideelt for markedsfører å gi en forhåndsvisning av produkter/tjenester som kommer og friste folk til å følge med videre.

Vis din bedriftspersonlighet

Det du deler på Snapchat kan gi dine besøkende et riktig bilde av din bedrift, deres intensjoner og tilbud. Du burde alltid sørge for å vise personlighet i bilder og videoer. samt oppmuntre mennesker til å knytte kontakt med din bedrift/ditt merke på et personlig, menneskelig nivå.

Det er essensielt å menneskeliggjøre merket ditt i sosiale medier. Snapchat er en super plattform for å vise mer enn bare innhold. Vis hva som skjer bak kulissene på kontoret, og få ansatte til å bidra for å skape variasjon.

Snapchat som markedsføringsverktøy gir deg en enkel og effektiv mulighet til å knytte kontakt med mennesker som passer inn i din målgruppe. Bare husk at det er mer jobb enn å bare laste ned appen, så vurder om det er rett kanal for deg og din bedrift.

Selv om mange bedrifter enda ikke har knekt markedsføringskoden på Snapchat i Norge betyr det ikke at det ikke er et marked for det.

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?