Sosiale medier har ikke bare endret hvordan vi kommuniserer med hverandre, men også forholdet mellom forbruker og merkevare. Vi deler ikke lengre bare feriebilder og matoppskrifter, vi anbefaler, klager, støtter og engasjerer oss i produkter og bedrifter vi ønsker å identifisere oss med, eller som vi liker.

Alt tyder på at 2015 kommer til å bli et spennende år for bedrifter og merkevarer på nett. Vi gir deg 10 trender i sosiale medier som din bedrift bør vite om i 2015.

1. Innholdsmarkedsføring blir sosialt!

Finn ut i hvilke kanaler kundene dine er og fokuser på de.
Finn ut i hvilke kanaler kundene dine er og fokuser på de.

Styrken til ditt innhold ligger ikke lengre kun i kvaliteten på innholdet. Fokuset blir nå å skape innhold som treffer din målgruppe og dine personas.

2. “Real Time” markedsføring er et nøkkelord.

Ved å respondere direkte på målgruppens behov og ønsker, vil din bedrift kunne generere engasjement som øker konverteringen av både leads og salg.

3. Video og lyd vil dominere sosialt innhold.

I likhet med andre digitale markedsføringskanaler, så ser vi at video og lyd ser ut til å være viktige virkemidler for å generere engasjement og positiv respons i sosiale medier. Vi ser at Instagram og Pinterest, som satser stort på visuelt innhold, gjør det utrolig bra og har hatt en enorm vekst de siste årene. Sats derfor på det visuelle i 2015!

4. Veien leder mot mobilmarkedsføring via sosiale medier.

Eksperter hevder at i 2015 vil en milliard mennesker surfe nettet via mobilen. Så fokus på mobilmarkedsføring bør starte nå.

5. Betalt annonsering på sosiale medier vil kun vokse. 

Vi har det siste året sett en nedgang i organisk spredning i sosiale medier. Betalt annonsering har derfor vokst seg stort og vil kun fortsette å vokse i 2015. Ønsker du å booste dine resultatet i sosiale medier bør du vurdere en satsing på betalt annonsering.

6. Netthandler vil foregå på sosiale plattformer.

Sosiale medier som Facebook og Twitter har åpnet for testing av “kjøp” knapp på deres plattformer, dette vil mest sansynlig settes i live i 2015.

7. La også kundene betale for seg via sosiale medier.

Med en enorm økning i mobilbruk, samt satsingen på nettkjøp via sosiale medier, vil et naturlig steg videre være å åpne for kjøp direkte via Social Media Wallets.

8. Sosiale medier blir smartere og mer analytisk enn før. 

LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.
LinkedIn er en av de kanalene som vokser raskest, og den egner seg svært godt B2B-markedsføring.

Både eksperter fra Gartner og SocialCode er enige om at sosiale medier vil satse stort på å gi bedrifter større innsikt og bli mer analytiske i 2015. Denne innsikten vil gi din bedrift bedre oversikt over dere ROI fra sosiale satsinger.

9. B2B må satse også kaste seg på sosiale medier.

Med over 3 millioner norske Facebook-brukere, som tilsvarer ca 70% av internettbrukerne i Norge, må også B2B kaste seg på sosiale medier i 2015. Det er flere nyttige bruksområder for B2B-markedet for f.eks rekruttering, kundeservice og generere leads. LinkedIn vil også bli en viktigere plattform for B2B-markedet i 2015. Her får du ni gode grunner til å markedsføre deg på LinkedIn.

10. En renessanse av sosiale medier med nytt fokus, utseende og visjon.

Vi har allerede nå ønsket nye sosiale plattformer, som Ello, velkommen og alt tyder på at flere alternative sosiale plattformer vil dukke opp i løpet av 2015. Selv om det kanskje ikke er riktig for din bedrift å satse på disse umiddelbart, så vil det være gunstig å oppdatere seg på trendene og veksten til disse plattformene.

Vil du tjene penger på Facebook? Last ned og les vår gratis e-bok:

Gratis ebok om Facebook