De fleste norske bedrifter har enda ikke turt å hoppe ut i Pinterest-havet, så muligheten for å være en pioner er på mange måter tilstede. Vi har satt sammen en liten introduksjon til Pinterest og hvordan din bedrift kan benytte seg av siden.

Pinterest ble lansert i mars 2010, men ryktet om den nye nettportalen hadde florert lenge. De som var riktig nysgjerrige, for det meste sosiale medieguruer og teknologifantaster, kunne melde seg inn for å bli de første til å prøve Pinterest.

Det tok ikke langt tid etter lansering før resten av verden fikk opp øynene for den “digitale korktavlen” og bedrifter så at her var det en stor markedsføringsverdi å hente.

Hva er Pinterest?

For deg som ikke vet hva Pinterest er, så fungerer siden som en digital korktavle. Du oppretter en profil, enten for deg som privatperson eller for din bedrift. Deretter kan du lagre, eller pinne, bilder til forskjellige tavler du oppretter underveis.

Les også: 9 grunner til at du må markedsføre deg på LinkedIn

Du kan også pinne bilder fra andre nettsider eller laste opp egne bilder, og det er her du som bedrift har mye å hente. Nettsiden har et flott design, som har blitt benyttet til en rekke nye plattformer og nettsider etter at Pinterest ble lansert. Man kan vel si at å bli kopiert er vel et kompliment?

Hvordan brukes Pinterest?

I oktober 2013 hadde Pinterest 70 millioner brukere, og det er ikke til å legge skjul på at 80% av disse er kvinner. Med 58 millioner daglige brukere og en gjennomsnittlig besøkstid per månede på 98 minutter, så ser man at potensialet er stort for å markedsføre sine produkter og sin bedrift.

Les også: De 10 vanligste spørsmålene bedriftsledere har om digital markedsføring

Mote, skjønnhet, interiør og bryllup er de mest populære kategoriene på Pinterest, men kunst, reise og fotografi følger etter og er de kategoriene som lokker menn til siden.

Med et uendelig bibliotek av herremote, klokker, sko, biler og teknologi er det ikke lenger bare kvinner som pinner seg rundt på internett.

Hvordan bruke Pinterest for min bedrift?

Pinterest passer kanskje ikke for alle type bedrifter, men driver du et firma som enten lager eller selger produkter så er det mest sannsynlig plass for deg også.

Som nevnt tidligere er interiør en av de største kategoriene på Pinterest, noe den store møbelkjeden Habitat har utnyttet. Nedenfor ser du et utdrag fra deres nettside. Istedet for å legge inn de ordinære produktbeskrivelsene har de integrert Pinterest på deres nettside.

Her kan du lese suksesshistorier fra andre bedrifter på Pinterest.

Dette viser at Habitat er et moderne og kreativt firma som følger med i trender, samtidig som det sparer de ansatte for mye tid. Ved å laste opp bilder til Pinterest vil nettsiden automatisk oppdateres, enkelt!

Spredningseffekten Pinterest har er ulik alle andre plattformer idag. Til og med Facebook og Twitter må dukke unna for den enorme delingsverdien Pinterest gir innholdet sitt.

Dette er en av grunnene til at bloggere også har oppdaget Pinterest og tar i bruk nettsiden som deres markedsføringsverktøy. Man har sett bilder bli lastet opp til Pinterest og i løpet av 3-5 minutter blitt delt (re-pinned) ca 50.000 ganger.

Det stopper heller ikke der, for hver gang ditt bilde blir pinned blir det lagret på et av brukerens brett. Det betyr at alle som følger, ser på eller liker denne brukeren, vil kunne se ditt bilde, flere ganger.

Men hvordan begynner jeg med Pinterest?

Det første du bør gjøre, som med alle andre digitale plattformer, er å legge en strategi. Still deg selv noen kritiske spørsmål som; Hva kan jeg få ut av Pinterest? Hva kan jeg dele? Er min målgruppe her? Strategien bør også ta for seg en målsetning og hva bedriften ønsker å oppnå.

Eksempler på dette kan være å øke trafikken til hjemmesiden eller kanskje øke kjennskapen rundt et spesifikt produkt.

Om du er usikker på om Pinterest passer for din bedrift kan du alltid registrere deg som privatperson. Bli kjent med Pinterest, hvilket innhold som allerede eksisterer og hvilke bedrifter som gjør det bra.

Her kan du sette opp din bedriftskonto i tre enkle steg

Fordelen med å sette opp en bedriftkonto med en gang er verktøyene man får tilgang til. Som bedrift på Pinterest får du gode analyseverktøy for å lære mer om din trafikk og synlighet, du kan få inside information om hva pinnere liker akkurat nå og du får flotte ad-ons til din hjemmeside, slik at alle dine kunder ser at de kan finne deg på Pinterest.

Lykke til!

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?