Vi lever i en tid hvor alt handler om ”likes”. En like har på mange måter blitt en bekreftelse på vår digitale adferd. Har du ingen likes – nei, da er du vel heller ikke særlig interessant. Men hva har en like egentlig å si for din bedrift?

I Newsfeeden er det nå bare rundt 6,5  prosent av fansen dine som faktisk ser oppdateringene dine, ifølge EdgeRank Checker. Det vil si at selv om du har 5000 likes på Facebook-siden

din, vil bare cirka 325 av følgerene dine se beskjeden i bedriftens newsfeed.

Den eneste måten å faktisk sikre seg at kundene dine skal se oppdateringene er såkalte “sponsede statuser”. Da må du betale Facebook for å spre beskjeden til den målgruppen du ønsker via annonsering. (Les mer om Facebook-annonsering her)

Slik fungerer en like for en bedriftsside på Facebook

En like på en bedriftside fungerer som å følge noen. Så fort du liker en Facebook-side vil du begynne å få bedriftens oppdateringer i din newsfeed, men riktignok kun hvis du engasjerer deg med bedriften.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Hvis du ikke går inn på siden eller engasjerer deg med hva de poster så vil Facebook slutte å vise oppdateringene i din newsfeed.

Husk at du må ha 30 likes eller mer for å få innsikt i Facebooks eget statistikk verktøy.

Slik fungerer en like for en status/oppdatering for en bedriftside

Når du liker en statusoppdatering eller bildet til en bedriftside så “abonnerer” du på nyhetsstrømmen omkring dette objektet (og bare det). Denne liken dukker ikke opp i newsfeeden til vennene dine, den dukker derimot opp i Notifications-senteret til Facebook (den lille boksen som befinner seg over chatten).

Disse er det veldig sjeldent noen av vennene dine får med seg hva som skjer her.

Fokuser heller på kommentarer og delinger

En “like” på en status dukker sjeldent opp i venners newsfeed, men en “kommentar” eller “deling” er derimot mye mer synlig.

Når noen kommenterer på statusen til din bedrifts Facebookside vil dette da dukke opp i deres venners newsfeed. For eksempel: “Julie Holme kommenterte på Idiums bilde”.

Viktigheten av en “kommentar” eller “del” er betydelig større enn en “like”.

Les også: Ikke bli den nye Idar Vollvik i sosiale medier, men engasjer kundene dine på riktig måte 

Som ordet tilsier, lar «Del»-knappen deg dele et innlegg med dine egne venner, samtidig som det publiseres på din egen Facebook-vegg (Wall).

Dette fungererer omtrent som om du skulle publisert din egen status. Dette innlegget blir da godt synlig for de vennene som har deg i sin newsfeed – det vil si cirka en tredjedel av vennene dine som du engasjerer deg mest med.

På daglig basis så viser Facebook bare 300 innlegg til en vanlig bruker i newsfeeden deres, og dette er kun for topp 30 prosent av vennene du snakker med til vanlig.

Ikke jakt på likes kun for likens skyld

En “Like” fungerer som en sosial legimitering og gir merkevaren eller siden din troverdighet.

Antall “Likes” et innlegg får kan også gi en god indikasjon på hvor relevant informasjonen er til fans av siden din. Det er også en enkel måte å skape bevissthet rundt Facebook ettersom det krever bare ett klikk.

Men hva er en like verdt hvis den som liker siden din er helt uinteressert i selskapet ditt?

Deling av innlegg på Facebook går av med seieren

Så konklusjonen er at «Likes» er flott for å legitimitere bedriften din og for oppdateringene du deler, men prøv å fokusere på kunder som vil ha nytte av å like din Facebookside, og ikke minst få de til å engasjere seg. Hvis dine kunder ikke engasjerer seg med bedriftsiden antar Facebook siden din som urelevant og du faller vekk fra newsfeeden til brukerene. Likes er flott, kommentarer enda bedre, men det er deling som går av med seieren.

Hvis du ønsker enda mer eksponering, bør du vurdere å betale for et sponset innlegg.

Gratis ebok om Facebook