Tre millioner nordmenn er på Facebook, og mer enn 2.2 millioner bruker det hver dag. Facebook er altså ikke bare et sosialt medium, men en stor del av vår hverdag. Vi er på Facebook på telefonen flere ganger daglig, i reklamepausene på kveldstid og til og med i sengen før vi sovner. 

Da sier det seg selv at mulighetene for å markedsføre seg på Facebook er store. Her kan du nå ut til både gamle og nye kunder.

Skjermdump av Idium sitt Facebook coverbilde.
En Facebook-side er en effektiv måte å øke synligheten for din bedrift.

Det er imidlertid ikke en selvfølge at du får tusenvis av følgere, 300 likes på en posting eller at flere hundre kommenterer på det du legger ut. Men fortvil ikke, det finnes en del enkle tips og triks for å komme i gang.

Hvorfor trenger min bedrift Facebook?

Sosiale forbindelser og kommunikasjon er en integrert del av sosiale medier. En Facebook-side for din bedrift gir deg en unik mulighet til å gi merkevaren din et ansikt, et navn og en personlighet.

Les også: Bruk Facebook smart

Facebook-siden din er en representant for din bedrift, men den lar deg også vise den menneskelige siden av virksomheten din gjennom en-til-en samtaler og personlig interaksjon.

På siden har du muligheten til å kommunisere med kundene/tilhengerne dine på en helt annen måte enn på nettsiden din. Ha en dialog med kundene dine!

1. Hvordan få flere følgere?

Du kan ha verdens beste Facebook-side, men hva hjelper det hvis ingen følger deg? Svært mange lurer på: Hvordan kan jeg få flere følgere på Facebook? Hvordan skal bedrifter markedsføre sge på Facebook? Dessverre er det ikke noe fasitsvar på dette, men det er ting du bør gjøre.

  • For det første bør ansatte følge siden, og forhåpentligvis kan de være med å spre det glade budskap. Inviter også venner, familie og eksisterende kunder.
  • Dine mest fornøyde og lojale kunder kan bli ditt beste våpen i kampen om følgere. Be dem (pent) om å følge deg når du prater med dem eller på e-post.
  • Nettsiden bør være ankeret for all markedsføringen din. Her bør du ha tydelige lenker til Facebook og gjøre folk oppmerksomme på at du finnes der også.
  • Vis frem Facebook-siden din så mye du kan. Bruk den i signaturen på e-poster og vis det frem på visittkortet ditt.

Det er også viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er antall følgere som betyr noe, men hvor mange som faktisk snakker om deg. Det tallet finner du ved siden av antallet følgere. Det hjelper ikke å ha 1000 følgere hvis ingen bryr seg om at du eksisterer.

2. Bedre synlighet på nett

Å ha en Facebook-side for en liten bedrift kan være en effektiv måte å lede trafikk til din virksomhets nettside (og blogg dersom du har det).

Les også: Ta pulsen på din Facebook-side

Innlegg, lenker og annen aktivitet på Facebook, som fører tilbake til din nettside, vil bidra til økt synlighet via Google.

3. Hva skal jeg dele?

Kundene dine liker å se personlig og relevant informasjon. Alt handler om å gi verdi til kundene.

  • Publiser nyttige, relevante og interessante lenker. (F.eks en bloggartikkel om noe som er relevant for dine kunder. Driver du med hudpleie så f.eks en blogg som «Ti tips for mykere hud».)
  • Be følgerne dine om å bidra med kommentarer og tilbakemeldinger.
  • Organiser konkurranser og kampanjer. Selger du griller kan du be leserne fortelle om sine beste grilloppskrifter, og gi en grill til en heldig vinner.
  • Tilby incentiver for aktivitet på siden – for eksempel rabatt i butikk.

4. Hvem skal administrere Facebook siden?

Det er viktig at personen som er ansvarlig for å administrasjonen av Facebook-siden er vant med verktøyet og kjenner dets funksjoner – og syntes det er gøy, ikke minst.

Les også: Konkurranser på Facebook

Det viktigste her er at personen(e) som skal drive med dette faktisk har interesse av det, og ønsker å få det til å fungere. Det er en fordel at personen bruker Facebook også privat og er regelmessig inne.

5. Sett opp en publiseringskalender

Det er viktig å ha en god balanse når du skal dele oppdateringer med følgerene dine, ikke for ofte men heller ikke for sjeldent.

Forslag på hvordan en enkel publiseringskalender
En kalender behøver ikke være komplisert, men det vil frigjøre tid til å drive med annet.

Et godt forslag for å sikre at du faktisk gjør det er å sette opp en plan eller en kalender for hva du skal publisere i sosiale medier, eller i dette tilfellet Facebook. På denne måten sikrer du også at du får en jevn strøm med relevant innhold til riktig tid.

I denne kalenderen kan du samtidig planlegge for ulike høytider og andre tider på året som er viktig for din bedrift. Når du har en plan å forholde deg til, så vil det også bli mye lettere å holde i Facebook-siden, og at alt blir ikke gjort i siste liten.

Kort oppsummert kan en Facebook-side for din bedrift kan være en utrolig effektiv måte å utvide rekkevidden og øke synligheten for din virksomhet på nettet. Bruker du Facebook riktig for din bedrift kan du utvikle en lojal tilhengerskare som bare vil fortsette å vokse, og som igjen kan bli ambassadører for deg. Og det er vel ikke så dumt? Men skal du tiltrekke deg følgere og skape engasjement, så må du faktisk tilby dem noe. Tenk gjennom hva du kan bidra med, og lag en plan for hva du skal legge ut. Lykke til!

Gratis ebok om Facebook