Felles for mange bedrifter som er, eller skal på nett, er at de ikke vet hvor de skal begynne. Vel, det første og det viktigste er å ha et mål med din digitale tilstedeværelse. 

De fleste bedrifter vet at de i dag må være på nett for å tiltrekke seg både eksisterende og potensielle nye kunder.

Å lage et mål for nettsiden din er noe av det første du bør gjøre.
Å lage et mål for nettsiden din er noe av det første du bør gjøre.

Det er hard kamp om kundene, og de fleste bedrifter ønsker å tjene penger, og har det som sitt primære mål. Kanskje har du hørt markedsførere, selgere eller rådgivere snakke om «digital målsetting». Kanskje du til og med har tenkt på hva din digitale målsetting er. Uansett håper jeg å gjøre dette begrepet litt tydeligere i dette innlegget.

Det viktigste først

Etter å ha jobbet med både små og store bedrifter i flere år har jeg oppdaget en fellesnevner for bedrifter som skal satse på nett. Fellesnevneren er at de er usikre på hvor de skal begynne. Det er er enkelt å forstå at første skritt er vanskelig, da det finnes guruer og eksperter som gir råd, tips og oppskrifter enten man vil det eller ikke.

Les også: De 5 viktigste manglene på norske nettsider

Mange av rådene og tipsene er gode, for all del, men de utelater en ting; de forteller ikke hvor du skal begynne. Å finne målsettingen for din er bedrift er det første og det viktigste du må gjøre dersom du skal kunne lykkes med digital markedsføring.

Mål som kan oppnås

“Å tjene penger.” “Få flere kunder.” Og “Å tjene mer penger og få flere kunder.”

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Dette er de mest vanlige målsettingene små og mellomstore bedrifter oppgir. Disse målsettingene er helt legitime, men du bør i tillegg ha mål som ser på hva nettsiden skal gi de besøkende og hvilke handlinger du ønsker de skal utføre. Det beste her er å gi deg et eksempel:

Blomsterbutikk AS har akkurat fått en nettside for første gang. De ligger lokalt til, men tjener også gode penger på levering av blomster, planter og dekorasjoner. Som et lite firma, som nettopp har startet på nett, har de ikke nettbutikk, men et kontaktskjema hvor man kan få et uforpliktende pristilbud o.l.

Målsettingen deres er å få flere kunder. Å måle antall nye kunder er fullt mulig, men kan være komplisert. Men det er ikke det eneste som er interessant å se på. 

Blomsterbutikk AS burde i tillegg ha en målsetting om å få X antall henvendelser via kontakskjemaet. En slik målsetting oppnår følgende:

  • Bedriften har en målbar målsetning som sier noe om i hvilken grad kontaktskjemaet fungerer.
  • Nettsiden har en tydelig call-to-action som gjør det enkelt for besøkende å forstå hva de skal gjøre på nettsiden.
  • Bedriften får et potensial til å utvikle seg og vokse.

Forskjellige mål for forskjellige kanaler

Se gjerne på nettsiden din som ditt butikkvindu hvor du stiller ut de flotteste varene du har. Her sørger du for å gi et godt og riktig inntrykk av hva som venter de besøkende inne i butikken. Målet med nettsiden er å få kontakt med eksisterende eller nye kunder, enten det er via kontaktskjema, bestillinger, telefon eller et fysisk besøk. Men hva med de andre plattformene du er aktiv på?

Les også: De 10 vanligste spørsmålene norske bedrifsteldere har om digital markedsføring

Om man ønsker å engasjere sin kundebase og skape langvarige kundeforhold, så holder det ikke kun med en nettside. Det er ikke bare menneskelige relasjoner som bygges via nettet, men også våre relasjoner med bedrifter, produkter og merkevarer vi liker, og som vi ønsker å relatere oss til.

Tjen mer enn penger

På grunn av sosiale medier som Facebook har du som bedrift ikke bare mulighet til å snakke direkte til din målgruppe, men du har muligheten til å diskutere, dele, like og engasjere dem mer enn noen gang før.

Ved å ha en egen målsetting med all aktivitet du foretar deg på nett vil du kunne gi unik verdi til dine forskjellige profiler.

Facebook er et godt eksempel på en plattform mange kaster seg over fordi de vet at de må være der folket er, men de gjør det ofte uten å tenke “Hvorfor skal min bedrift være på Facebook?”

Finn ut hva din bedrift kan tjene på å være på Facebook eller andre sosiale kanaler. Når man snakker om “å tjene” mener vi ikke alltid penger. Som bedrift kan du tjene merkevarekjennskap ved at flere mennesker kjenner til ditt firmanavn og vet hva du tilbyr. Du kan også tjene et godt rykte, status innen din industri etc.

Les også: Slik får du billigere og bedre markedsføring

Når du forstår hvor viktig en målsetting er har du kommet langt på vei. Målsettingen skal gjenspeiledin visjon for hva vekst er og hva som må til for at bedriften din skal være lønnsom.

Resten av listen med tips og råd du får av eksperter og guruer, den virker ikke like lang og forvirrende nå når du vet hva du vil oppnå.

Vi vil gjerne høre hva din målsetning er, enten her eller på vår Facebook-side! Del også gjerne dine erfaringer og utfordringer med det å nå målsetningen for din bedrift.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?