Internett har vært begynnelsen på slutten for mange papiraviser. Mange har ikke tatt innover seg at nettaviser i større og større grad tar over for papiraviser. Felles for alle nettavisene er at de har uttallige plattformer. Men så langt sliter de med å tjene penger.

Men hvorfor gjør ikke nettavisene slik som de ulike plattformene i sosiale medier gjør? Her har nemlig både nettavisene og norske bedrifter mye å lære.

Både nettaviser og sosiale medier tilbyr reklame, men sistnevnte tjener uhorvelig mye mer enn den første.

Hva om nettavisene krevde en login?

Alle forstår at det ligger arbeid bak nyheter, sport og underholdning som vi konsumerer på nettet. Arbeid som koster penger. Da er det vel ikke urimelig å anta at folk vil fortsette å lese gratis, mot at de logger seg inn?

Hvorfor tar ikke nettavisene lærdom fra sosiale medier som Facebook? Med innlogging hadde de kunnet samle mer informasjon om brukerne sine som igjen kunne bidratt til mer i annonseinntekter.
Hvorfor tar ikke nettavisene lærdom fra sosiale medier som Facebook? Med innlogging hadde de kunnet samle mer informasjon om brukerne sine som igjen kunne bidratt til mer i annonseinntekter.

Terskelen for å logge seg inn med passord og e-postadresse på plattformer som Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google-konto og mange flere er tilsynelatende svært lav blant nordmenn.

Vi elsker sosiale medier. Det er flere nordmenn innom Facebook enn på NRK, det sier vel det meste.

Les også: Slik får du billigere og bedre markedsføring

Hva om avisene derfor tilbød alle sine nyheter gratis, og eneste vederlaget er at du må opprette en bruker for å få tilgang? Brukerdetaljer som må på plass kan være fødselsår, postnummer, e-postadresse og kjønn.

Ville du ha lagt igjen e-post og annen informasjon mot å lese alle artikler gratis? Del din mening i kommentarfeltet under!

Fordelene med mer data om sine brukere

Med mer informasjon om brukerne sine kan nettavisene skru opp prisene på annonsering. En prisøkning vil lett kunne forsvares når man kan selge annonsering mot spesifikke brukergrupper.

Facebook viser deg innhold og annonser basert på hva du har klikket på tidligere. Dermed er annonsørene sikrere på at de når ut til kunder eller potensielle kunder.
Facebook viser deg innhold og annonser basert på hva du har klikket på tidligere. Dermed er annonsørene sikrere på at de når ut til kunder eller potensielle kunder.

Per idag er informasjonen de har om sine brukere veldig mangelfull. For min del, som en mann på 31 år, innebærer dette blant annet at jeg får annonser for kvinneprodukter, ferieannonser for pensjonister, bilforsikringer (jeg har ikke bil) og mange andre annonser hvor jeg åpenbart ikke er i målgruppen.

Les også: Hvorfor du skal bruke kontaktskjema på nettsiden din

Nettavisenes fremgangsmåte kan sammenlignes med å skyte spurv med kanon. Den samme feilen gjør mange bedrifter når de annonserer. Resultatet er at du vil treffe svært mange som ikke er i målgruppen din.

Det behøver imidlertid ikke å være slik. Både Facebook og Google har så mye kunnskap om kundene sine at annonsene kan målrettes med stor nøyaktighet. Gjennom for eksempel Google Adwords kan du også nå ut til den riktige målgruppen på nettet.

Gi brukerne mer relevante artikler

Med mer informasjon om brukerne får man også muligheten til å skreddersy leserens opplevelse av en nettavis eller nettside.

Når man kan knytte data til en bruker kan man fremheve den typen artikler brukeren oftest er inne og leser, og på den måten gjøre seg mer relevante som førstevalg.

Les også: Markedsføring med full kontroll

Slik som Facebook viser deg innhold, det være seg fra bedrifter eller personer, basert på hva du har klikket på tidligere.

Man kan jo også ha nyhetsvarsler på e-post for saker de forskjellige brukerne finner aktuelle, noe som vil medføre flere økter og forsterkende merkebyggingseffekt.

Og med mer data kan man sette opp prisen på annonser enda mer og tilpasse annonsene bedre, for ingenting er lettere å selge enn noe man kan vise effekten av!

Med bedre og mer relevant annonsering vil man nå ut til færre, men du treffer de som er i målgruppen din. Dermed slipper Ola nordmenn å få servert annonser om damebind, og Kari Nordmann trenger ikke å se på annonser for et herreblad hun aldri kommer til å kjøpe.

Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt

Til syvende og sist handler det om at de som besøker en nettside, det være seg en avis eller en bedriftsside, skal få en unik brukeropplevelse.

Og for nettavisene bør innhold og annonser være tilpasset etter hvilken målgruppe personen tilhører. Da vil nettavisene tjene mer, brukerne får mer relvant innhold og annonsørene er glade. Alle vinner!

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?