Markedsføring i sosiale medier er en god måte å tiltrekke seg nye kunder på. Det er imidlertid ikke alle som har en klar målsetting med hva de gjør, og i svært mange tilfeller dreier det seg om sporadiske oppdateringer. Med alt du har å vinne i sosiale medier lønner det seg å sette av tid, eller få hjelp, til å virkelig gjøre en innsats.

Vær der kundene er

Mange opplever nok at det kan være overveldene å skulle markedsføre bedriften sin i sosiale medier. Du skal selvfølgelig ikke være aktiv i alle kanaler. Du skal være der kundene dine er. Altså der hvor du faktisk kan kunne tjene penger. Dersom du ikke vet hvor kundene dine er må du finne ut av det.

Les også: Finn dine kunder på nett

I 2014 sendte Idium ut en undersøkelse til våre kunder for å kartlegge deres bruk av sosial medier. Vi fant ut at våre daværende kunder i all hovedsak brukte Facebook og LinkedIn. Vi valgte da å fokusere på disse både med innhold og annonsering.

Etterhvert har vi også lagt mer innsats i andre kanaler for å knytte kontakt med kunder og samtidig bygge merkevare. Fordi vi er et mediebyrå er det viktig å være oppdatert på alle sosiale medier, og fordelene ved de forskjellige kanalene. Du finner oss derfor på Twitter, Instagram, Snapchat, Google+ og Pinterest. I noen kanaler deler vi innhold og underholdning, mens vi i andre, blant annet, deltar i samtaler om digital markedsføring. Vi jobber sikter oss på inn mot videomarkedsføring, så vi jobber stadig med utvikling.

Har du mulighet anbefaler vi at du gjør du en lignende undersøkelse. Du vil nok finne ut at kundene dine ikke er på Google+. Men du må allikevel være der. Google+ skiller seg nemlig ut i denne sammenhengen, og kort fortalt handler det om synlighet i Google.

Hvorfor er du i sosiale medier? Sett mål

Da du satte opp nettsiden din (eller dersom du er i prosess nå) har du mest sannsynlig satt opp klare mål for denne. Dette må du også gjøre for bedriftens tilstedeværelse i sosiale medier.

Hva ønsker du å oppnå med å markedsføre deg der?

  • Flere kunder?
  • Bygge merkevare?
  • Vise frem produkter?
  • Øke trafikken inn til nettsiden din?
  • Bygge lojalitet hos eksisterende kunder?
  • Øke salget?

Når målsettingen(e) er klar er det lettere å se hvilket innhold du bør fokusere på. Det kan også være en ide å prøve seg litt frem for å se hva som fungerer. Du bør også ha satt opp en konto i et analyseverktøy slik at du kan følge utviklingen og få faktiske tall på hva som fungerer eller ikke.

Mange sosiale medier har eget analyseverktøy. Facebook Innsikt viser deg for eksempel rekkevidde, antall besøk og hvor mye engasjement («likes», kommentarer og antall delinger) de ulike innleggene har fått. I tillegg bør du sette opp/få satt opp en Google Analytics-konto.

Du bør ikke kun dytter reklame på følgerne dine, men tilbyr dem tips, råd og underholdning.

Lag en publiseringskalender

Planlegging er nøkkelen når det kommer til markedsføring gjennom sosiale medier. Mangel på planlegging er en stor grunn til at mange bedrifter opplever at de ikke har tid til sosiale medier. Man starter ofte med høye intensjoner, og publiserer ofte, men så ender det opp med sporadiske oppdateringer. Når du sa ikke ser de resultatene du ønsker, tenker du kanskje at dette ikke er noe for din bedrift.

Derfor er planlegging virkelig nøkkelen til suksess i sosiale medier.

Les også: Bedre innhold med innholdskalender

Er du alene om markedsføringen kan det være utfordrende å stadig produsere nytt og interessant innhold. Kanskje du skal vurdere å sette bort den digitale markedsføringen. Men du kan også benytte deg av kolleger eller andre du kan kaste ball med, for å legge en plan. Har du et team anbefaler vi å sette av tid til regelmessige møter til brainstorming og kreative workshops.

En publiseringsplan eller innholdskalender behøver ikke å være avansert. Bestem deg for hva du du skal publisere, hvor ofte og hvem som har ansvaret for det.

Vil du lære mer om markedsføring? Meld deg på vårt gratis seminar: Introduksjon til digital markedsføring

En grafisk måte å fremstille en kalender

Eksempelvis kan du bestemme at hver dag skal dele spesifikt og fast innhold per ukedag. Eller du kan ha en mer fleksibel plan men med faste kategorier. Prøv deg frem og se hva dine følgere respondere godt på. Det lønner seg uansett å gå over planen jevnlig for å utvikle deg selv og bedriftens tilstedeværelse.

Idium har funnet ut at på vår Facebookside fungerer det best med underholdene poster, men vi velger uansett å dele blogginnlegg og nyheter innimellom.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hva man skal dele, men post heller to-tre gjennomtenkte og gode innlegg i uka, enn seks halvgode bare for å være synlig.

Smarte, tidseffektive triks og verktøy

Du har sikkert sett bilder i nyhetsfeeden på Facebook som fanger oppmerksomheten og ser sikkelig profesjonelle ut. Disse er det lettere å like og dele. Du kan selv, enkelt, lage flotte og inspirerende bilder/innhold, som blir likt og delt.

Personlig har jeg et kjærlighetsforhold til Canva, et verktøy som på en måte er InDesign, Paint, Photoshop og PowerPoint i et. Og har utallige muligheter. Jeg startet med gratisversjonen, men har nå avansert til Canva for Work som gir meg enda flere muligheter. Gå til Canva.com og lag deg en gratis konto så kan du se om det er programmet for deg.

Canva.com gir markedsførere en rekke muligheter til å lage illustrasjoner osv.
Canva.com gir markedsførere en rekke muligheter til å lage illustrasjoner osv.

Les også: 5 tips til bruk av bilder og andre visuelle elementer

Canva kan brukes til de fleste grafiske elementer og er spesielt supert for alle som ikke har en utdannelse innen grafisk design. Jeg har laget elementer til blogginnlegg, sosiale medier og til jobbannonser, for å nevne noe.

Dersom du vil ha flere tips til gode verktøy kan du lese dette innlegget: Praktiske verktøy for markedsføring, del 5 Godt visuelt innhold.

Autopublisering: Etterhvert som du setter deg inn i analyseverktøy vil du se at det er ikke sikkert dine følgere er på nett når du er på jobb. Dersom du gjør markedsføringen selv kan det være lurt å lage klart ferdige innlegg og legge dem til autopublisering på en tid du selv har valgt. Dette er også verdifullt dersom du skal på ferie. Det finnes systemer/verktøy som lar deg styre all publisering fra ett sted, eller du kan velge å benytte et mediebyrå/en konsulent.

Lag en plan og følg den

Alle bedrifter har tid/mulighet til å drive markedsføring i sosiale medier. Har du ikke selv tid kan du leie tjenester eksternt. Det er ingen grunn til at du ikke skal lykkes.

Ha en klar målsetting med hvorfor du skal være i sosiale medier og finn ut hvor kundene dine er. Fokuser på de kanalene som er rett for deg og gjør det skikkelig. Planlegg hva du skal publisere når og hvor.

Med god planlegging, hjelpsomme verktøy og en person som har ansvaret for publisering, kommer du langt.

Har du noen gode tips til markedsføring gjennom sosiale medier? Del gjerne med oss i kommentarfeltet under!

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring

 

*innlegget er omskrevet og oppdatert, november 2015. Basert på et innlegg fra 2014.