Du trodde kanskje at så fort du har publisert et innlegg på Facebook så vil alle følgerne dine få det automatisk opp i newsfeeden deres? Så enkelt er det nemlig ikke.

Akkurat som Google har Facebook sin egen algoritme som kalkulerer hva som dukker opp i newsfeeden din. Dette har tidligere blitt omtalt som Facebook EdgeRank eller Newsfeed Algoritme.

Denne “formelen” er i stadig utvikling og den faktiske formelen sitter låst i et hvelv langt, langt inne på Facebooks hovedkvarter.

Med de nyeste oppdateringene fra Facebook risikerer du å nå ut til bare én prosent av følgerne dine. Å skape engasjement er ditt beste våpen i tillegg til annonsering og hjelp fra de ansatte.
Med de nyeste oppdateringene fra Facebook risikerer du å nå ut til bare én prosent av følgerne dine. Å skape engasjement er ditt beste våpen i tillegg til annonsering og hjelp fra de ansatte.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Men det vi vet er at følgende tre faktorene påvirker ethvert innlegg som legges ut på Facebook:

1. Relasjon og tilknytning:

Facebook kalkulerer engasjementet til brukere sine ved å se på hvor involvert og aktive de er med Facebooksidene de følger.

For eksempel, hvis du kommenterer på en Facebook-sides innlegg eller status de vil de som et resultat begynne å vises i strømmen oftere, for Facebook anser siden som relevant.

2. Tidsaspekt:

En viktig faktor å ta hensyn til er hvor gammelt innlegget ditt er. Det fungerer slik: innhold som er av nyere dato har større sannsynlighet for å dukke opp på newsfeed enn eldre innhold. Men man kan gjennopplive opp en gammel post ved å få mange nye kommentarer/likes.

3. Tyngde:

Dette er aspektet som bestemmer hva slags typer innhold som er mest sannsynlig å dukke opp i din nyhetsstrøm. De tre viktigste typene innhold som har den største tyngden idag er: bilder, lenker og videoer. Derfor bør bedrifter virkelig fokusere på å innlemme disse type innlegg i sin markedsføringsstrategi når de kommuniserer via Facebook. Man må imidlertid huske at hver brukers tyngde er forskjellig – så her er variasjon nøkkelen.

Under de tre hovedfaktorene tid, tyngde og relasjon så har vi samlet noen konkrete innlegg Facebook-algoritmen elsker og priortiterer i nyhetsstrømmen:

  • Innlegg med massevis av kommentarer
  • Innlegg med massevis av likes
  • Innleggstyper som brukere ser ut til å foretrekke mer enn andre (f.eks, foto, video, eller statusoppdatering)Innlegg som refererer til en populært og relevant emne
  • Innlegg som mottar et stort antall likes, kommentarer eller aksjer på kort tid
  • Videoer lastet opp til Facebook som mottar et stort antall visninger eller utvidet visning varighet
  • Innlegg som tagger andre sider i tekstenInnlegg som er likt eller kommentert av ens venner
  • Innlegg fra sider som man kommuniserer med ofte
  • Innleggstyper som man kommuniserer med ofte (Bilder, statusoppdatering etc)Innlegg fra sider med komplett profilinformasjon

Sats på delinger og kommentarer

Som vi tidligere har beskrevet i “Slik Fungerer likes på Facebook” så er det kommentarer og delinger som booster ett innlegg i nyhetsstrømmen, så prøv å dele innlegg som vil generere engasjement fra følgerne dine. Test ulike former for spørsmål og be gjerne om delinger. Skal du be noen om å dele innlegget ditt bør du samtidig be om at de deler det med noen som kan ha interesse av

Les også: 3 ting du bør tenke på før du annonserer på Facebook

Og ikke minst det faktum at hvis du vil fortsette å dukke opp i nyhetsstrømmen til følgerne dine, så må du få følgerne til å engasjere seg med siden, og jeg kan ikke stresse viktigheten av dette nok.

Facebook vil anse siden din som mindre eller ikke interessant for følgerne dine hvis de ikke engasjerer seg (kommenterer, liker, besøker siden din etc.) så med andre ord: de slutter å få oppdateringene dine.

Med Facebooks siste oppdateringer av algoritmen kan bedrifter i verste tilfelle bare nå ut til én prosent av følgerne sine. I tillegg til annonsering på Facebook bør du få dine ansatte til å dele innholdet ditt så mye som mulig. Det er nemlig ikke privatpersoner som blir «blokkert» av Facebook, men bedrifter.

Gratis ebok om Facebook