Mangler du fortsatt en bedriftsside på Facebook? Her finner du det du trenger å vite for å opprette en bedriftsside. 

Når man jobber med markedsføring i en bedrift blir sosiale medier viktigere og viktigere for å komme i kontakt med potensielle kunder, nye ansettelser og samarbeidspartnere. Den mest brukte plattformen er Facebook.

Hvordan får jeg en bedriftsside?

Å opprette en bedriftsside på Facebook er relativt enkelt. Start med å logge deg inn på din private Facebook-konto.  Oppe i hjørnet til høyre finner du en liten pil. Når du trykker på den vil det komme opp flere valg, blant annet «opprett side». Etter dette velger du den boksen heter «Bedrift, organisasjon eller institusjon.

Hele prosessen er veldig intuitiv, og når siden er opprettet kan den morsomme biten begynne.

OPPRETT SIDEN: Å opprette en bedriftsside på Facebook er en relativt enkel oppgave. Begynn med å gå inn på din private profil og trykk på "Create Page" eller "Opprett side".
OPPRETT SIDEN: Å opprette en bedriftsside på Facebook er en relativt enkel oppgave. Begynn med å gå inn på din private profil og trykk på «Create Page» eller «Opprett side».

Bilder fanger oppmerksomheten

Noe av det første du må gjøre er å finne passende bilder å laste opp. Bildene bør være av god kvalitet. I tillegg er det et par ting som er greit å huske på:

  • Forsidebildet, som er det store på toppen, må være bredt, men ikke så høyt.
  • Profilbildet, det lille innfelte, må ha et kvadratisk bilde. Behøver ikke være så stort.

Forsidebildet bør enten beskrive din virksomhet, eller være et bilder som skaper interesse. Du kan også legge tekst på forsidebildet. For eksempel bedriftens slagord eller korte stikkord som beskriver bedriftens tjenester eller produkter.

Les også: Slik skriver du gode nyhetsbrev

Som profilbilde bør du legge bedriftens logo. Etter å ha gjort dette er siden i utgangspunktet klar til publisering, men det er noen grep du bør gjøre før du trykker på knappen.

Lag ferdige innlegg før publisering

Siden har et felt som heter «om». Her bør det få med grunnleggende informasjon om bedriften din. Når du har registrert all informasjon bør du også opprette noen innlegg slik at ikke siden er tom. Idium anbefaler at du oppretter mellom fem og ti innlegg før du publiserer siden. Sørg for at disse er varierte med bilder og informative innlegg om produkter og tjenester. Ha også i bakhodet at innleggene bør være konkrete og engasjerende, men ikke for lange.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

BEDRIFTSSIDE: Det er ikke mange klikk som skal til før bedriften din har fått egen Facebook-side.
BEDRIFTSSIDE: Det er ikke mange klikk som skal til før bedriften din har fått egen Facebook-side.

Er man en bedrift med mer enn en ansatt bør man samarbeide om de innleggene man publiserer. Dette gjør at man får mer variert informasjon og man finner også ut om innlegget faktisk engasjerer. Er du i en enmannsbedrift kan du spørre en venn om å lese gjennom innleggene dine for kvalitetssikring.

Neste steg er å publisere siden, men det er nå den virkelige jobben begynner.

Hvor ofte bør jeg oppdatere?

I Norge er vi veldig redde for å forstyrre våre kunder eller å virke masete. Dette gjør at mange er forsiktige med Facebook-oppdateringer, blogginnlegg eller hyppigheten av nyhetsbrev.

Det er dessverre ingen fasit på hvor mange innlegg man bør ha, men to i uken er et absolutt minimum. En god ide for å sikre kontinuitet kan være å planlegge for minst en måned av gangen, og bruk tidsstyring av innleggene dine.

Les også: Konkurranser på Facebook

På denne måten frigjør du mye tid i hverdagen samtidig som Facebook-profilen er oppdatert. Planlegger du i god tid vil du også kunne ta høye for høytider, ferier eller andre spesielle anledninger.

Mange bedrifter publiser veldig mange innlegg som er direkte reklame. Gjør du dette for ofte ser Facebook-siden din snart ut som en reklameplakat.

Et greit prinsipp å følge er at under ti prosent skal være reklame, og de resterende 90 prosentene skal være tips og råd, nyttig informasjon eller spennende historier der din bedrift er i fokus. Husk å ha med lenke til egen nettside eller bedriftsblogg for å gi ytterligere informasjon til dine kunder.

Er du usikker på hva kundene dine vil ha, kan et tips være å spørre hva de vil ha fra deg.

Kom i gang!

Det er altså ingen grunn til å utsette lengre. Å opprette en Facebook-side er noe de aller fleste greier helt fint. Kort oppsummert er dette hva du trenger å gjøre:

Start med å etablere en Facebook-side, publiser bilder og opprett fem til ti innlegg. Tenk at du skal engasjere og ha i bakhodet at du skal bruke Facebook som firmaets ansikt utad. Oppdater forsidebilder bildet cirka hver 14 dag.

Still spørsmål i innleggene dine, og spør en kollega eller venn om de kan lese gjennom dine innlegg.

Lykke til!

Gratis ebok om Facebook