På daglig basis utsettes en gjennomsnittlig konsument for nærmere 5000 reklamebudskap(!). I liket med antibiotika begynner vi nå å bli resistente mot den enorme strømmen av reklame. Så hva er løsningen?

Markedsføring i sosiale medier.

Hver dag blir Facebook-brukere bombardert av selskaper som markedsfører seg. Svært ofte er budskapet et skrikende «KJØP NÅ!». Denne samme formen for markedsføring møter vi også i aviser, TV,  plakater, flyers etc.
Skal et budskap nå gjennom til en konsument, må det gjentas svært mange ganger.

Det er nok noe av grunnen til bedrifter bruker uhorvelig store pengesummer på annonsering i sosiale medier, for å oppnå maksimal eksponering. Men det finnes en grense.

Ikke irriter kundene dine

Idar Vollvik har vært svært aggressiv med annonsering i sosiale medier, til stor irritasjon for mange.
Idar Vollvik har vært svært aggressiv med annonsering i sosiale medier, til stor irritasjon for mange.

For mye repetisjon kan gi deg uønsket oppmerksomhet fra potensielle kunder. I 2013 kunne man omentrent ikke gå inn på Facebook uten at det var et bilde av Idar Vollvik hvor han skulle selge deg et eller annet.

Dette resulterte i flere nyhetssaker, blogger, twittermeldinger og kommentarer på Facebook. Effekten var neppe den Idar Vollvik hadde håpet på.

– Han selger nok mange varer på kort sikt ved å kommunisere så «aggressivt» som han nå gjør, men jeg tror ikke han klarer å utnytte alle mulighetene kommunikasjon av godt innhold i sosiale medier kan gi på lang sikt, med denne strategien. Jeg tror han brenner veldig mange muligheter, uttalte Astrid Valen-Utvik i selskapet Valen-Utvik til TV 2, i januar i fjor. 

Artikkelen på TV2.no hadde passenden nok tittelen «Slik blir du kvitt Idar Vollvik på Facebook».

Vollvik innrømmet selv at ikke alt gikk helt etter planen.

– Det er ikke jeg som poster så mye. Jeg kjøper reklame via Facebook. Annonsemotoren til Facebook er ikke optimalt tunet inn ennå. Reklamen skulle vært mye mer fordelt over det ganske land, uttalte han til TV 2

Markedsføringen må tåle å bli ettergått i sømmene

I dag er forbrukerne svært engasjert i kjøpsprosessen, og innhenter hele tiden informasjon om det de er på jakt etter.

Et raskt søk på Google avdekker ofte at det er mye tomme løfter i markedsføringen av produkter. Kunder gjør ofte research mens de står i butikken. De sammenligner priser og produkter, og derfor er det desto viktigere at markedsføringen av et produkt tåler å bli ettergått i sømmene.

Det må komme tydelig frem hvorfor ditt produkt/din tjeneste er bedre enn andres. Informasjonen du kommer med må stemme, og du må gjerne tilby det lille ekstra som gjør at det er mer fristende å handle hos nettopp deg.

Du må engasjere konsumentene

Oppskriften for å lykkes med markedsføring i digitale medier, og da særlig sosiale medier, er en kombinasjon av repetisjon og å subtilt overtale forbrukerne om at dine produkter er å foretrekke fremfor dine konkurrenters, men først og fremst må du engasjere!

Det er mange måter du kan engasjere på. Du kan for eksempel benytte deg av konkurranser, åpne spørsmål eller dagsaktuelle temaer, som er relevante for det du tilbyr.

Felles for bedrifter som lykkes, uansett størrelsen på bedriften, er at de engasjerer gjennom såkallte triggerpunkter som forbrukerne kan identifisere seg med, ikke gjennom å skrike «KJØP» høyest mulig.

Dette betyr ikke at annonsering ikke har en verdi, men budskapet i annonsen bør i større grad engasjere.

Se for deg følgende annonse:

«Kjøp nye sko idag! Fra 599 og oppover»

Kontra en slik annonse:

«Vi gir et par sko til barn i Tanzania for hvert solgte skopar i perioden x til y»

Hvilken annonse tror du vil gi størst engasjement i sosiale medier?

Har du i tillegg en plan for å ytterligere engasjere; så sitter du plutselig igjen med en stor gruppe konsumenter som engasjerer seg i og for din bedrift.

Lykke til med markedsføring av din bedrift i sosiale medier!

Gratis ebok om Facebook