Markedsføring på LinkedIn har langt større gjennomslagskraft enn noen andre sosiale medier. Har du ikke kommet i gang er det på tide å gire om og henge med i timen.

På verdensbasis har LinkedIn cirka 300 millioner medlemmer, og de får  to nye medlemmer hvert sekund. Over én million nordmenn har profil på LinkedIn, og vi er da også blant de ivrigste brukerne. Mange forbinder LinkedIn med rekruttering eller jobbsøk, men de siste årene har bruken endret seg, og i dag er det en fullverdig sosial plattform, ifølge Adprofit, eksperter på LinkedIn i Norge.

At markedsføring på LinkedIn har større gjennomslagskraft enn andre sosiale medier er en påstand som kan diskuteres, men den er ikke uten hold. Hvilke andre sosiale nettverk har så mange beslutningstakere samlet på et sted?

1. Rett publikum
De du møter på LinkedIn er i all hovedsak kjøpesterke og innflytelsesrike mennesker. Rundt 200.000 av de 1,2 millioner norske medlemmene oppgir at de er beslutningstagere.

2. Kontekst
De som går inn på LinkedIn er i en helt annen modus enn de som er inne på andre sosiale medier som for eksempel Facebook og Instagram. LinkedIn er en profesjonell og faglig arena som skaper tillit og troverdighet.

3. Innvirkning
Effekten av nettverkene på LinkedIn er at budskapet ditt sprer seg som ild i tørt gress. Resultatet er langt flere leads enn noen annen kanal. Ifølge HubSpot, ledene innen marketing automation, er LinkedIn 277 prosent bedre for å generere leads enn andre sosiale nettverk som Facebook og Twitter.

4. Tilgjengelighet
Når du lager annonser på LinkedIn blir de automatisk optimalisert for å fungere på alle plattformer. Du får også en forhåndsvisning på hvordan det vil se ut på skjerm, nettbrett og mobil. Nordmenn er blant de som bruker LinkedIn-appen mest. Hver uke er 200.000 unike brukere inne via mobil.

5. Profesjonelt utseende på betalte løsninger
LinkedIn er svært opptatt av at siden ikke skal være fylt opp av reklame og det som de fleste vil oppleve som spam. Løsningene deres ser derfor svært profesjonelle ut.

6. Mindre forstyrrelser
Som nevnt ovenfor er menneskene på LinkedIn i et helt annet modus enn de du møter i andre sosiale medier. Dermed er det ingen som legger ut bilder av katten sin, hva de spiste til middag eller en video av seg selv der de bader. Det er mindre forstyrrelser, og folk er i stand til å konsumere enn større prosentandel av innholdet som til enhver tid er på nettstedet.

7. #1 for publisering av innhold
LinkedIn er det foretrukne forumet for å dele innhold for markedsførere innen B2B. Hele 91 prosent av markedsførere deler innhold her. Grunnen til det er enkel; LinkedIn driver mer trafikk til B2B-blogger og nettsteder enn noen andre sosiale medier. Twitter kommer som nummer to, mens Facebook på tredje.

8. Ansatte som ambassadører
Søker du på noens navn vil som regel deres LinkedIn-profil komme opp som et av de fem første resultatene i Google. Da er det viktig at de ansatte i bedriften din er engasjerte og har en oppdatert profil. Deres tilknytning til bedriften vil bidra til å utvide nettverket og rekkevidden ytterligere.

9. Bedre segmentering
LinkedIn gjør det mulig å målrette annonser og kampanjer svært presist. Segmenteringen er relativt ny og kan gjøres på følgende måter: Alder, kjønn, land (i noen land kan du gjøre det enda mer detaljert geografisk), stillingskategori, stillingsnivå og funksjon, grupper på LinkedIn etc. Slik sikter du deg inn mot de riktige beslutningstakerne.

LinkedIns egne sider kan du kikke på case studies fra bedrifter som har suksess med bruk av plattformen i sin markedsføring.

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?

(Kilder: AdProfit, HubSpot, www.socialmediaexaminer.com)