De fleste bedrifter har forstått at sosiale medier har kommet for å bli. Markedsføring i sosiale medier er en ypperlig måte å tiltrekke seg nye kunder på. Det er imidlertid ikke alle som har en klar målsetting med hva de gjør, og i svært mange tilfeller dreier det seg om sporadiske oppdateringer. Og den mest brukte unnskyldningen er: Jeg har ikke tid!

Er du en av disse? Leser du videre kan du ta farvel med denne unnskyldningen en gang for alle.

‘Go where the money is’

Mange opplever nok at det kan være overveldene å skulle markedsføre bedriften sin i sosiale medier. Du skal selvfølgelig ikke være aktiv i alle kanaler. Du skal være der kundene dine er. Altså hvor du faktisk kan ha håp om tjene penger. Dersom du ikke vet hvor kundene dine er må du finne ut av det.

Les også: 9 grunner til at du må markedsføre deg på LinkedIn

Idium sendte ut en undersøkelse til våre kunder, og gjennom denne fant vi ut at våre kunder i all hovedsak bruker Facebook og LinkedIn. Derfor er disse kanalene vi bruker mest tid på, og det er der vi legger igjen annonsekronene våre.

Vi er imidlertid i andre kanaler også (Twitter, Instagram og Google+), men vi bruker ikke mye tid på å lage eget innhold til disse kanalene.

Gjør du en lignende undersøkelse vil du trolig finne ut at kundene dine ikke er på Google+. Men du må allikevel være der. Google+ skiller seg nemlig ut i denne sammenhengen, og kort fortalt handler det om synlighet i Google.

Sett mål for din tilstedeværelse i sosiale medier

Når bedrifter setter opp en nettside får de alltid beskjed om at de må ha klare mål med nettsiden. Det samme gjelder tilstedeværelse i sosiale medier. Hva ønsker du å oppnå med å markedsføre deg der?

  • Flere kunder?
  • Bygge merkevare?
  • Vise frem produkter?
  • Øke trafikken inn til nettsiden din?
  • Bygge lojalitet hos eksisterende kunder?
  • Økt salg?

Når målsettingen(e) er klare er det også lettere å se hvilket innhold du bør fokusere på. Det kan også være en ide å prøve seg litt frem for å se hva som fungerer. Dette kan du følge med på i ulike analyseverktøy.

På Facebook kan du for eksempel se hvor mange mennesker som engasjerer seg i de ulike innleggene. Inkludert i dette er «likes», kommentarer og antall delinger.

Hovedpoenget er at du ikke dytter reklame på følgerne dine, men tilbyr dem tips og råd som de ønsker.

Lag en publiseringskalender for markedsføring gjennom sosiale medier

Publiseringskalender: Lag en plan for hva du skal publisere når. Ikke gjør den mer komplisert enn hva den trenger å være. Det viktigste er at du faktisk følger den.
Publiseringskalender: Lag en plan for hva du skal publisere når. Ikke gjør den mer komplisert enn hva den trenger å være. Det viktigste er at du faktisk følger den.

Som med så mye annet er planlegging nøkkelen når det kommer til markedsføring gjennom sosiale medier. Mangel på planlegging er nok også mye av grunnen til at mange bedrifter opplever at de ikke har tid. I begynnelsen ligger gjerne ambisjonsnivået høyt og det publiseres hyppig. Så blir det et par ganger i uken før det ender opp med sporadiske oppdateringer. Høres dette kjent ut?

Det kan være utfordrene og skulle komme opp med noe fengende og interessant på stående fot. Derfor er planlegging virkelig nøkkelen til suksess i sosiale medier.

Les også: 5 billige måter du kan markedsføre deg på

Sett deg sammen med teamet ditt, kolleger eller noen andre du kan kaste ball med, og legg en plan for hva du skal publisere i sosiale medier. En slik publiseringsplan eller kalender behøver ikke være avansert. Bestem deg for hva du du skal publisere, hvor ofte og hvem som har ansvaret for det.

Vil du lære mer om markedsføring? Meld deg på vårt gratis seminar: Introduksjon til digital markedsføring!

For eksempel kan du bestemme at hver mandag skal du gi kundene dine tips og råd. Så gjennomfører du dette hver mandag. Torsdager promoterer du kanskje ukens blogginnlegg etc. Når du vet hva temaet er så er det lettere å planlegge, og du behøver ikke finne opp hjulet hver dag.

Mange bedrifter lurer på hvor ofte de skal publisere i sosiale medier. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men post heller tre skikkelig gode innlegg i uka enn seks halvgode.

Smarte triks og verktøy som sparer deg for tid

Du har sikkert sett lekre bilder og plakater i nyhetsfeeden på Facebook med slagord eller sitater. Du liker og deler, og så lurer du på hvordan gjorde de det? Det finnes flere verktøy som gjør at du også kan lage slike.

Les også: Slik fungerer likes på Facebook – og dette bør du fokusere på

Canva er et fantastisk verktøy. Der kan du enkelt og gratis lage bilder og plakater til ulike sosiale medier.

Slike verktøy er supert for de av oss som ikke er grafiske designere.

Autopublisering er et annet tips som er verdt å merke seg. Det er ikke alltid det passer å sette seg ned for å publisere innlegg i sosiale medier. For eksempel kan du planlegge et innlegg på Facebook og legge det til autopublisering. Skal du da være borte en dag kan du allikevel overholde publiseringsplanen din.

Lag en plan og følg den

Alle bedrifter har tid til å drive markedsføring i sosiale medier. Ha en klar målsetting med hvorfor du skal være i sosiale medier og finn ut hvor kundene dine er. Fokuser på de kanalene og gjør det skikkelig. Planlegg hva du skal publisere når og hvor. Lag for eksempel en ukesplan og følg denne året ut.

Med god planlegging, hjelpsomme verktøy og en person som har ansvaret for publisering kommer du langt.

Hvordan prioriterer du for å få tid til markedsføring gjennom sosiale medier? Del gjerne med oss i kommentarfeltet under!

Ønsker du hjelp med Sosiale Medier?