Markedsføring i sosiale medier er en ypperlig måte å tiltrekke seg nye kunder på. Det er imidlertid ikke alle som har en klar målsetting med hva de gjør, og i svært mange tilfeller dreier det seg om sporadiske oppdateringer. Den mest brukte unnskyldningen er: Jeg har ikke tid!

Er du en av disse? Leser du videre kan du si farvel til denne unnskyldningen en gang for alle.

 

‘Go where the money is’

Mange opplever at det kan være overveldende å skulle markedsføre bedriften sin i flere kanaler. Men du skal selvfølgelig ikke være aktiv i alle. Du skal være der kundene dine er. Altså der du faktisk kan ha håp om tjene penger. Dersom du ikke vet hvor kundene dine er må du finne ut av det.

 

Les også: Finn kundene dine på nett.

 

I Idium sender vi ut undersøkelser til våre kunder, og gjennom disse finner vi ut hvor våre kunder er og derav hvor vi skal bruke mest tid og penger.

Facebook og LinkedIn er der våre kunder oppholder seg mest, men vi er tilstede i andre kanaler også (Twitter, Instagram, Pinterest, Google Min Bedrift).

Sett mål for din tilstedeværelse i sosiale medier

Når vi hjelper bedrifter med nye nettsider eller redesign ber vi dem alltid om å sette seg klare mål for nettsiden. Det samme gjelder tilstedeværelse i sosiale medier. Skal man se om tid og penger er verdt innsatsen må man kunne måle resultater.

Hva ønsker du å oppnå med å markedsføre bedriften i sosiale medier?

  • Flere kunder?
  • Bygge merkevare?
  • Vise frem produkter?
  • Øke trafikken inn til nettsiden din?
  • Bygge lojalitet hos eksisterende kunder?
  • Økt salg?

Når målsettingen(e) er klare er det også lettere å se hvilket innhold du bør fokusere på. For å forutse hva du bør fokusere på fremover kan du benytte analyseverktøy.

Innsikten du henter fra analyseverktøy vil gi en pekepin på hvilket innhold som fungerer for din målgruppe; hva gir eksempelvis «likes», kommentarer og flest delinger.

Det viktigste med bedriftens tilstedeværelse bør være å gi dine følgere og potensielle kunder noe av verdi, ikke at dytter reklame på dem.

Lag en publiseringskalender for markedsføring gjennom sosiale medier

Publiseringskalender: Lag en plan for hva du skal publisere når. Ikke gjør den mer komplisert enn hva den trenger å være. Det viktigste er at du faktisk følger den.
Publiseringskalender: Lag en plan for hva du skal publisere når. Ikke gjør den mer komplisert enn hva den trenger å være. Det viktigste er at du faktisk følger den.

Planlegging er nøkkelen når det kommer til markedsføring i sosiale medier. Mangel på planlegging er nok også mye av grunnen til at mange bedrifter opplever at de ikke har tid. I begynnelsen ligger gjerne ambisjonsnivået høyt og det publiseres hyppig. Så blir det et par ganger i uken før det ender opp med sporadiske oppdateringer. Høres dette kjent ut?

Det kan være utfordrende å finne fengende og interessant innhold når ‘det er på tide å poste noe’. Derfor lønner det seg å sette av tid, gjerne sammen med kolleger eller noen andre du kan kaste ball med og legge en plan.

 

Få gratis publiseringskalender-mal! Last ned her.

 

En publiseringsplan eller kalender behøver ikke være avansert. Bestem deg for hva som skal publisere, når, hvor ofte og hvem som har ansvaret for det.

 

Les også: 5 billige måter du kan markedsføre deg på.

 

For eksempel kan du bestemme at hver mandag skal du gi kundene dine tips og råd. Så gjennomfører du dette hver mandag. Torsdager promoterer du kanskje ukens blogginnlegg, og så videre. Det er som oftest lettere å være kreativ når man har visse rammer å forholde seg til.

Mange bedrifter lurer på hvor ofte de skal publisere i sosiale medier. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men post heller tre skikkelig gode innlegg i uka enn seks halvgode.

Smarte triks og verktøy som sparer deg for tid

Du har sikkert sett fine bilder og kule videoer i nyhetsfeeden på Facebook med slagord eller sitater. Du liker og deler, og så lurer du på hvordan gjorde de det? Det finnes flere verktøy som gjør at du også kan lage slike.

 

Les også: Grunnleggende om Facebook-annonsering.

 

For de av oss som ikke er grafiske designere finnes det mange gode verktøy som gjør arbeidshverdagen lettere. Se noen av de vi anbefaler her.

Oppsummering

Alle bedrifter har tid til å drive markedsføring i sosiale medier. Ha en klar målsetting med hvorfor du skal være i sosiale medier og finn ut hvor kundene dine er. Fokuser på de kanalene og gjør det skikkelig. Planlegg hva du skal publisere når og hvor. Lag for eksempel en ukesplan og følg denne året ut.

Med god planlegging, hjelpsomme verktøy og en person som har ansvaret for publisering kommer du langt.

Lykke til!

 

Ønsker du hjelp med sosiale medier?