Veldig mange bedrifter har fått opp øynene når det kommer til annonsering på Facebook. De har skjønt at de må være der og at det er viktig å legge igjen litt av markedsbudsjettet der. Men feilen mange gjør, er at de bare kaster seg ut i det uten å tenke gjennom hvordan de bør gjøre det og hva de får igjen for det.

1. Hva ønsker du å oppnå med annonsering på Facebook?

Det alle første du må gjøre før du begynner å annonsere er å finne ut hva du ønsker å oppnå.

Det er en del ting du bør tenke gjennom før du annonserer på Facebook. Blant annet hvilken målgruppe du vil nå ut til.
Det er en del ting du bør tenke gjennom før du annonserer på Facebook. Blant annet hvilken målgruppe du vil nå ut til.

Sett et konkret mål. Ønsker du å få flere likes, eller ønsker du å selge et produkt? Det er lett å tenke at flere likes, desto flere produkter selger jeg. Slik er det dessverre ikke.

Dette er en felle mange har gått i, og et godt eksempel er konkurranser på Facebook med kule premier. iPad ble umiddelbart en ettertraktet dings da den kom på markedet. Mange bedrifter annonserte for konkurranser der man kunne vinne en Ipad. Det eneste du trengte å gjøre for å delta var å like bedriftens side og svare på et enkelt spørsmål.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Hvor mange av deltakerne tror du kjøpte produkter av bedriftene i etterkant? Jeg har dessverre ikke fasiten på det, men kvalifisert gjetning tilsier at det tallet nok var lavere enn hva bedriftene hadde ønsket. Undertegnede har selv deltatt i mange konkurranser kun for å vinne fete premier. Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har handlet noe fra de bedriftene i etterkant.

Jeg er faktisk så lite aktiv på de sidene at jeg ikke lenger får opp informasjon fra de i min nyhetsfeed lenger.

Du kan gjerne ha konkurranser, men du må sørge for at du får relevante følgere. Altså de som allerede er kunder eller i alle fall er potensielle kunder. Det er det du kan tjene penger på.

2. Hvilken målgruppe ønsker dere å treffe?

Det som er så genialt med Facebook er at du selv kan bestemme akkurat hvor annonsen skal vises og hvem som skal se den.

Driver du en smykkebutikk i Grong, så er det ikke poeng at hele Norge ser annonsen din. Velg da heller ut en målgruppe som holder til i Grong og omegn. Driver du derimot en nettbutikk, så vil det være kanskje være veldig aktuelt for deg å nå hele Norge.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier 

Selger du kun dameklær, så trenger du ikke nødvendigvis rette annonsen din mot kvinner. Lag en morsom vri på den og henvend deg til mannfolka. ”Overrask kona med shopping” eller ”Er kona di et oppussingsobjekt? Smykk henne opp med sommerens mote”.

Den siste er kanskje litt drøy, men med riktig bruk av tekst og bilder her, så vil folk kanskje skjønne humoren. Uheldigvis så vil det alltid være noen som ikke skjønner humoren i dette her, men er det ikke slik at ”all reklame er god reklame”?

3. Hva er ROI og hva får dere igjen for å annonsere?

Når du betaler for noe så vil du sikkert, som de fleste av oss, ha noe igjen for pengene dine. ”Return on investment” (ROI) forteller deg hvor mye du får igjen for de dyrebare markedskronene dine.

For å finne ut hva ROIen er bør du bli bestevenner med Google Analytics.
For å finne ut hva ROIen er, bør du bli bestevenner med Google Analytics.

Se for deg følgende eksempel: Du annonserer for 100 kroner på Facebook og i etterkant selger du for 1000 kroner. Profitten på det du har solgt er 200 kroner. Da sitter du igjen med en ROI på 200 prosent.

Det har nærmest blitt en universell sannhet at annonsering på Facebook er bra. Det er viktig å annonsere der hvor kundene dine er, og i dag er «alle» på Facebook. I alle fall 3 000.000 nordmenn. Derfor blir det ofte slik at vi bare gir gass, setter opp en annonse og lar humla suse. Du får flere følgere å gir deg selv et klapp på skuldra.

Les også: 5 billige måter du kan markedsføre deg på

Men det viktigste er ikke å få flere følgere. Du vil ha penger i kassa! Så hvordan kan du måle dette? Det er jo ikke bare å spørre hver eneste kunde om de likte annonsen de kanskje så på Facebook.

Google Analytics bør bli din beste venn. Koble det opp til nettsiden din, og dermed vil du kunne se og analysere all trafikk som kommer til nettsiden din. Dette betyr imidlertid ikke at alle som kommer til deg direkte fra Facebook-annonsen faktisk handler hos deg der og da.

Da er det greit å vite at Google Analytics leser såkalte cookies og registrerer tilbakevendende besøkende. Så ved hjelp av remarketing og konverteringssporing vil du kunne se hvor mange av de som handler hos deg som kommer fra Facebook.

Det er også viktig å tenke på hvor mye du faktisk annonserer for. For du vil ikke bruke mer penger på annonsering enn det du får igjen på salgene.

Vil du lære mer om Facebook? Last ned og les vår gratis e-bok:Gratis ebok om Facebook

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?