Det har blitt enklere å holde konkurranser på Facebook. Tre ting bør du likevel tenke på før du går i gang. 

Gratulerer, du er en vinner! Konkurranser i sosiale medier

Nå kan du gå utenom en tredjepartsapplikasjon for å holde en konkurranse på Facebook. Det er helt supert for de aller minste bedriftene, men seriøs markedsføring krever at du følger opp med statistikk og måling for å se om tiltakene du gjør har en effekt. Derfor har markedsføringsappene fortsatt en funksjon. Du vil jo gjerne at din konkurranse på det sosiale mediet skal gi bedriften din en verdi?

Her er tre ting du bør tenke på før du går igang med en konkurranse på Facebook:

  1. Hva vil du ha ut av konkurransen? Flere likes, flere på nyhetsbrevliste, konkrete salg? Hold fokus på målet ditt! Forsøk å inkludere målet ditt i konkurransen, det vil gi deg økt verdi i etterkant.
  2. Kan brukerne dele konkurransen raskt og enkelt? Konkurranser som er enkle å delta i gir ofte flere deltakere. Jo færre personlige opplysninger du ber om, desto raskere og enklere blir det. Gjør det ikke for vanskelig å oppnå ditt mål. Trenger du virkelig brukernes adresse, fødselsdag osv? Unngå for mange spørsmål og ta kun med det som vil gi deg verdi.
  3. Kan du bruke resultatet til noe? Kan du bruke konkurransen til å skape innhold eller PR? Kanskje vinneren kan blogge, skrive innhold på nettsiden eller dele bilder på sosiale medier? Kanskje resultatet eller premieutdelingen kan brukes som grunnlag til en nyetsstory for lokalavisen?

Lykke til! 

Fortsatt sulten på å vite mer om Facebook og hvordan du kan tjene penger der? Last ned og les vår gratis e-bok:

Gratis ebok om Facebook