Nå kan du administrere konkurranser rett i tidslinjen!

I slutten av august lanserte Facebook nye regler for kampanjer på det sosiale mediet. Oppdateringen gjør det enklere for bedrifter å lage og administrere slike tiltak på Facebook. Blant annet trenger du ikke lenger en tredjepartsapplikasjon for å kjøre kampanjer på Faceboook. Nå kan du holde konkurranser gjennom Sider også, altså rett på bedriftens Facebook-side.

Facebook skriver selv følgende:

«Kampanjer på Facebook kan nå administreres gjennom bedriftens egen Facebook-side og i tredjepartsapplikasjoner på Facebook.»

Det betyr at det er nå tillatt å :

  • Samle deltakere til konkurranser gjennom å publisere på bedriftens tidslinje eller ved å kommentere eller like et innlegg på en bedrifts tidslinje.
  • Samle deltakere ved å sende en melding til bedriftens side på Facebook.
  • Det er nå tillatt å bruke antall «likes» for å vurdere hvem som vinner en konkurranse.

Som tidligere er det likevel ikke lov til å administrere konkurranser på private tidslinjer.

Petter Høie er Facebooks talsperson i Norge. Han tror det fortsatt vil være smart å benytte seg av tredjepartsapplikasjoner selv om Facebook nå lemper på kravene.

«Alle kampanjer som er basert på at en må svare på et enkelt spørsmål pluss en registrering kan i prinisippet gjennomføres i et sideinnlegg. Via registrering i en tredjepartsapplikasjon vil den som holder konkurransen få kvalitativ data tilbake. Denne kan så brukes ved en senere anledning. Det får en ikke gjennom innlegg på tidslinjen. Som markedsfører ville jeg aldri gitt bort en pose luft en gang om jeg ikke hadde fått noe kvaltativ og målbart tilbake,» skriver Høie i en kommentar på Facebook.

Blogger Thomas Moen er negativ til de nye reglene. Han skriver følgende på sin blogg:

«Dette kommer til å eksplodere i enda mer spam fra merkevarer som ikke forstår at det å kjøpe seg, eller lure seg til, venner på FB ikke er veien å gå. De fleste som deltar i slike triste konkurranser husker ikke engang hvem merkevaren de deltok hos, de er bare ute etter en gratis iPad.»

Nye innstramminger

De nye reglene er ikke bare oppmyket. Reglene for tagging av personer i innlegg og bilder er blitt strengere:

«Det er ikke lov å tagge eller å oppfordre folk til å tagge seg selv i innhold som de ikke er avbildet eller omtalt i», skriver Facebook.

Les mer om hvordan du kan engasjere folk på Facebook i vår gratis e-bok. Last ned og les her:

Gratis ebok om Facebook