Er du bevisst på når du poster innlegg på Facebook? Bruk Facebook-siden din til å skape engasjement og få større oppmerksomhet. Det vil gi deg mer trafikk til nettsiden din.

Selskapet Buddy Media har nylig gjennomgått 1800 bedrifters Facebooksider for å finne ut hvilke innlegg som engasjerer mest, også fordelt på ukedager og bransjer. Vi har sett på de viktigste konklusjonene i rapporten, slik at du enkelt kan bruke Facebook smartere.

Hvor mange som liker din Facebook-side er ikke det viktigste.
Se ikke bare på antallet likes Facebook-siden din har, men også hvor mange som prater om den.

Les også: Konkurranser på Facebook

Husk også å måle hva som fører til høyest engasjement blant dine følgere. Din Facebook-side handler om din bedrift, du kjenner den best og din tilhengerskare er unik for deg. Bruk disse rådene som retningslinjer for hvordan din strategi på Facebook bør være.

Dette bør du sjekke for din egen Facebook-side:

  1. Når engasjerer den mest?
  2. Hva engasjerer flest tilhengere?
  3. Hva slags innhold fører til deling?
  4. Hvilken type innlegg gir nettsiden din mest trafikk?

Når er det best å legge ut ting på Facebook?

Buddy Media har sett på hvilke dager de ulike bransjene engasjerer sine tilhengere mest. Det du bør bite deg merke i er at helgen er en viktig del av Facebook. Det er da folk flest har tid til å slappe av og faktisk ta seg tid til å bli engasjert av det du legger ut. På bildet under ser du når klesbransjen skaper mest engasjement. Kanskje ikke overraskende at tiden før helgen er viktigst? Sjekk listen under for å se når du bør legge ut dine innlegg.

  • Markedsføring og konsulentvirksomhet? Bruk helgene flittig.
  • Bilbransjen? Bruk også helgene flittig.
  • Kles-  og motebransjen? Dine beste dager er torsdag og lørdag. Søndager funker ikke.
  • Forbruksvarer? Dine beste dager er søndager og onsdager.
  • Underholdningsbransjen? Underholdning funker best lørdag og søndag, men holder seg høyt også mandag. Fredager er overraskende dårlige.
  • Finansbransjen? Også her fungerer søndager overlegent godt. Selv om banken er stengt, bør Facebooksiden være aktiv!
  • Mat- og restaurantbransjen? Helgen er din tid for å engasjere.
  • Handelsbransjen? Mandag og fredag ser bra ut for deg.
  • Helse og skjønnhet? Søndag og mandag ser best ut her.
  • Veldedighet? Helgen skaper mest engasjement.
  • Mediebransjen? La dine følgere ta igjen det tapte på søndager.
  • Sportsbransjen? Det meste skjer i helgen, sørg for at du er med på leken.
  • Teknologibransjen? Mandager er din dag. Bruk plug-ins for å engasjere.
  • Telekommunikasjon? Her funker fredag, søndag og mandag best.
  • Ferie- og fritids-bransjen? Engasjementet øker utover i uken, med en topp på søndager.

Les også: Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

Andre ting som er verdt å merke seg:

  • Legg ut ting mellom 20 og 07. Facebook fungerer best når folk ikke er opptatt med andre ting. De må ha tid til å engasjere seg.
  • Legg ut 1-2 ganger per dag, men ikke mer enn syv ganger i uken. Du vil ikke kjede eller slite ut tilhengerne dine.
  • Vært kort. Bruk helst 80 tegn eller mindre per innlegg!
  • For å øke interaksjon, bruk bildevedlegg eller bare tekst.
  • Bruk lange linker (URL) hvis du legger ut en link, men internt bør du følge linken videre med kortversjonen av linken.
  • Bruk spørsmål for å drive dialogen i form av kommentarer fra følgere.
  • Legg spørsmålet til slutt for å engasjere flere og få flere svar tilbake.
  • Bruk smilefjes og andre figurer for å kommunisere nonverbalt og menneskeliggjøre bedriften din.
  • Be spesifikt om hvordan du vil at følgerne dine skal agere på dine innlegg.Vil du for eksempel ha kommentarer, still spørsmål! Vil du ha flere bilder av dine merkevarer rundt omkring, be folk ta bilder og legge ut, osv.

Ønsker du mer spesifikk informasjon om denne rapporten? Du finner den her.

Lær mer om hvordan du gjør Facebook-følgere til kunder her:

Gratis ebok om Facebook

Kilde: Buddy Media