G Suite, tidligere kalt Google Apps for Work, er så genialt at jeg ikke kan forstå hvorfor ikke flere bedrifter bruker dette verktøyet. Nå skal du høre hvorfor.

Antakelig handler det om uvitenhet, for hvem kan egentlig klandres for å ikke vite alt om alle bedriftsverktøy som finnes der ute? Nettopp, ingen. Derfor ser jeg det som mitt ansvar, kall det gjerne et kall, å informere deg om at det finnes noe der ute som kan gjøre revolusjonere arbeidshverdagen din, rutinene dine og ikke minst samarbeidet internt i bedriften. For meg løste G Suite utfordringer jeg ikke visste jeg hadde, og nå kan jeg aldri gå tilbake.

 

Hva er G Suite

Google G suiteSånn innledningsvis må jeg presentere dette verktøyets innhold:

  • e-post
  • dokumenthåndtering
  • skybasert lagring
  • chat
  • kalender

For å nevne noe.

“Ja, hva så?” tenker du kanskje, for du har jo allerede en e-postkonto og den har selvsagt en kalender. Dokumenthåndtering, ja hva mener jeg egentlig med det? Og skybasert lagring, det er da ikke noe nytt. Det er ikke hva systemet inneholder som er så spennende, men hvordan alt dette kan kombineres, som utgjør det lille ekstra.

 

Alt på ett sted – hvor og når som helst

For det første så har du tilgang til absolutt alt i nettleseren din. E-posten, kalenderen og alle dokumentene dine. Glem det å måtte koble deg opp til serveren på jobb for å kunne sjekke innboksen, eller at du ikke har tilgang til rapporten du jobber med fordi den er lagret lokalt på jobb-pcen din. Det eneste du trenger er internettilgang, en datamaskin, et nettbrett eller en smarttelefon. Hjemmekontor eller jobbing på toget har aldri vært lettere.

 

Lett å samarbeide

Med G Suite er det slutt på å sende dokumenter som vedlegg, få tilbakemeldinger i en e-posttråd, og passe på at alle har den nyeste versjonen av dokumentet etter utallige revideringer. Det er så fantastisk enkelt å dele mapper og dokumenter med alle som bør ha tilgang. Alle kan jobbe i det samme dokumentet samtidig, alle kan skrive kommentarer eller forslag til endringer, og alle blir automatisk varslet hver gang dokumentet er oppdatert. Og alt blir alltid lagret uten at du trenger å trykke på lagre-knappen.

 

Kalender

Kalenderen kan spare deg for mye hodebry ved at du har tilgang til alle ansattes og møterommenes kalender og kan kalle inn til møter når alle faktisk har tid og anledning til å møte opp.

 

Du sparer tid og penger

Det at alle ansatte skal ha dokumenthåndteringssystemer og mailklienter installert på hver sin datamaskin er en kostbar og tidkrevende affære. Og en post du nå bare kan fjerne fra dine faste utgifter. For som sagt, det eneste de trenger er en nettleser og tilgang til Internett.

 

Mindre e-post

Jo færre e-poster vi trenger å sende til hverandre, jo bedre, ikke sant? Overlat chatfunksjonen til å ta de korte, interne beskjedene dere kolleger imellom. Du kan også ringe eller bruke videosamtalefunksjonen.

 

Ubegrenset lagring

Innboksen blir aldri full, og du kan ha så mange dokumenter du bare orker langt der oppe i skyen.

 

Kort oppsummert

  • Du trenger ikke andre programmer for dokumenthåndtering
  • E-post, chat, videomøter, kalender og kontakter er tilgjengelig på alle enheter
  • Gir den tryggeste lagringen, og du slipper å tenke på lagre-knappen
  • Tilgang når som helst og hvor som helst
  • Gjør det lett å dele viktige dokumenter innad i bedriften, og jobbe flere på samme dokument samtidig

 

Ønsker du å forenkle arbeidshverdagen med G Suite?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!