Hvorfor bruke Google Analytics?

Vet du hvor mange som er inne på nettsiden din daglig? Har du oversikt over hvor dine potensielle kunder faller fra i nettbutikken? Vet du hvilke av dine digitale plattformer som gir din bedrift mest avkastning? Legger du inn mye penger inn i Google Ads uten å ha oversikt over hvor mange som faktisk blir kunde? Kjenner du deg igjen burde du lese videre.

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et målings verktøy som sporer og rapporterer trafikk på hjemmesiden din. Slagordet til verktøyet, ”Turning data insights into action” (Gjør innsikt til handling), er hovedmålet for videre arbeid. Siden starten i 2005 har det skjedd en rekke spennende ting med systemet. Det har blitt utviklet egenskaper som flere Oversiktspaneler (dashboards), flere rapportmuligheter, sporing på tvers av plattformer, fleksibel sporingskode som kan innhentes fra enhver enhet og introduksjon av tilpassede dimensjoner og tilpassede beregninger.

Hvorfor bruke Google Analytics?

Det er mange grunner til å bruke Google Analytics. Uavhengig av størrelsen på markedsavdelingen din, eller antall årlige markedstiltak, vil det å få tallfestet hvordan tiltakene faktisk fungerer i praksis gi deg trygghet og kunnskap. Investerer du i årlige digitale markedsføringstiltak vil det lønne seg å måle avkastningen og lønnsomheten av det.

Mange bedrifter lurer på hvor lenge potensielle kunder er inne på hjemmesiden, hvorfor det ikke er så høy aktivitet i nettbutikken og hvordan lesere opplever Facebookinnlegg – og dette er vanskelig å finne ut uten et målingsverktøy.

Uten et målingsverktøy vil man aldri kunne være helt sikker på om markedsføringstiltakene man praktiserer virkelig lønner seg.

Hva kan jeg bruke Google Analytics til?

I Google Analytics kan du følge med på responsen på de forskjellige plattformene og konkretisere spesifikke tiltak. Du kan enkelt legge til dine markedsføringsplattformer og velge hvor du ønsker å legge fokuset ditt til enhver tid. Google Analytics måler på alle flater slik at du får innsikt i om kunden din er mer på mobile enheter enn stasjonær.

Hjemmeside og nettbutikk. Består markedsføringen din seg av hjemmeside med nettbutikk, vil Google Analytics kunne gi deg informasjon om hvem som er inne på hjemmesiden din, hvor lenge de er inne på siden, og hvor i kjøpsprosessen kunde avbryter kjøp om den ikke kjøper. Om man vet hvordan en skal lese dette kan disse konstruktive funnene være katalyserende faktorer på økt lønnsomhet.

Sosiale medier. Noen bedrifter fokuserer kun på sosiale medier, og kan oppleve det utfordrende å måle avkastning og verdi på likes og engasjement på innleggene. I Google Analytics kan du sammenligne nåværende sosiale plattformer og se hvilke som er mest lønnsomme, samt ha oversikt over Facebook annonser.

I konverteringesrapporten får du oversikt over hvilken rolle sosiale medier spiller for din bedrift. Rapporter for sosiale kilder gir deg statistikk over hvilke plattformer som er foretrukket blant dine nåværende og potensielle kunder, dette kan videre kan gi deg retningslinjer på hva du skal vektlegge fremover.

Annonsering. Google Ads og Google remarketing (retargeting) representerer ofte store deler av bedrifters markedsbudsjett. Ved å legge til konverteringssporing i Google Analytics kan du følge med på hvor mange konverteringer dette faktisk gir dere. Dette måler alle typer av kontaktskjemaer, måling av antall nedlastede filer, klikk på e-postlenker og målinger av konverteringer.

Google Analytics bekrefter eller avkrefter gode resultat, gir deg innsikt i målgruppe, samt gir deg innsikt i om dine plattformer fungerer optimalt i forhold til målgruppe. Google Analytics presenterer konkrete tall og statistikk som gir dere konstruktive tiltak du kan jobbe videre med, så det er ingen ting å vente på: kom i gang i dag!