Med Google Tag Manager (GTM) kan du raskt og enkelt håndtere tagger på nettsiden din og i andre webapplikasjoner. Med taggene kan du måle hva de som besøker nettsiden din gjør, hva de klikker på og hva de liker og ikke liker. Med andre ord; du kan få full kontroll på hvor godt nettsiden din fungerer.

Når du vet hvor godt nettsiden din fungerer, kan du gjøre endringer der det behøves, og gjør du det riktig kan resultatet bli flere konverteringer og mer kostnadseffektiv markedsføring. Hva mer kan man ønske seg?

Mål det som betyr noe

For en bedrift vil det for eksempel være interessant å vite hvor mange som har sett på ulike produkter eller tjenester for så å fylle ut et skjema for å motta et tilbud. For å måle dette setter du først opp en tagg som måler hvor mange som er på siden, og så en tagg som måler hvor mange som fyller ut skjemaet, som jo er den ønskede handlingen.

Med Google Tag Manager kan du enkelt håndtere alle taggene dine på et sted, selv uten tilgang til nettsiden.
Med Google Tag Manager kan du enkelt håndtere alle taggene dine på et sted, selv uten tilgang til nettsiden.

Ved å måle på denne måten kan du gjøre endringer for å optimalisere for konverteringer, altså at flere skal fylle ut skjemaet på siden din.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Du kan med andre ord definere eksakt hvilke handlinger, eller kombinasjoner av handlinger, som du vil følge med på. Dermed får du også kunnskap om hva kundene dine liker, og ikke minst hva de vil ha.

Når du begynner med GTM kan det være greit å begynne med det enkleste først; mål effekten av bedriftens markedsføring.

Forstå kundens behov

Ved å bruke tagger og GTM vil du bli bedre kjent med de som besøker nettsiden din. Du vil også kunne se hvordan de oppfører seg på nettsiden din; altså i hvilken rekkefølge de gjør ting, hva de leter etter, hvilke funksjonaliteter som fungerer best og genererer flest salg etc.

Les også: 3 tips for å overgå kundens forventninger – som gir resultater på bunnlinjen

Tilpasser du så nettsiden din etter hva du oppdager så vil du nok oppdage at du vil få flere nye kunder per investert markedsføringskrone.

Slik kommer du i gang

GTM er ikke nødvendigvis riktig for alle bedrifter. I alle hovedsak passer det for større nettsider og nettbutikker. Vi anbefaler som regel at du tar hjelp av et byrå da GTM kan være ganske komplisert, og du bør ha grunnleggende kjennskap til både koding og script.

For mindre bedrifter vil Google Analytics som regel være nok.

Les også: Du store Analytics!

Det finnes knapt noen begrensninger for hva du bruke GTM til, og selv med de taggene som er klare til bruk kommer du veldig langt. I tillegg kommer det stadig nye ferdige tagger.

Vil du andre tagger i tillegg finnes det full support for såkalte «custom tags». I bunn og grunn er det bare fantasien som setter stopper for hva du kan få til.

Vil du ha full kontroll på effekten av det du investerer på digital markedsføring og samtidig bli mer kostnadseffektiv? Da kan GTM i kombinasjon med Google Analytics være det rette for deg.

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?