Det er verktøy for alt, og det finnes flere verktøy enn du har tid til å utforske. Derfor håper jeg at du etter å ha lest denne guiden føler at du kan velge de verktøy som er rett for deg og din bedrift.

Grafikk med tekst: verktøy for optimalisering av dine nettsiderTa gjerne en kjapp titt på de tidligere delene av guiden dersom du ikke allerede har gjort det. Det lønner seg å ha en plan før du iverksetter verktøy og taktikk.

CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 1

CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 2

CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 3 Landingssider

Analyse

Det viktigste og mest grunnleggende verktøyet du bør ha er et analyseverktøy. Det er slik du kan få rapporter om hva som skjer på sidene dine fra dag til dag. Du har kanskje allerede et analyseverktøy som Google Analytics, KISSMetrics eller lignende som lar deg få grunnleggende tall som for eksempel unike brukere og fluktfrekvens. Disse verktøyene tilbyr også for eksempel å segmentere, og lar deg følge med på konverteringer. Segmentering kan gi deg data om forskjellige grupper, slik at du kan kartlegge eventuelle problemer i konverteringstrakten (kjøpstrakten).

Noen alternativ til analyseverktøy:

Det er selvsagt mange flere å velge mellom, og avhengig av din bedrifts størrelse, type og mengde trafikk må du avgjøre hvilken som er best for deg. For de fleste firmaer er Google Analytics nok.

Brukerundersøkelser

Analyser gir deg en viss mengde informasjon, men du trenger også noe som gir deg innsikt direkte fra dine brukere. Brukerundersøkelser lar deg høre hva de trenger, med deres egne ord.

Et eksempel

Du har gjort en analyse og funnet ut at en stor andel av dine brukere forlater konverteringstrakten på et spesifikt punkt. Du har gått gjennom trakten flere ganger selv og klarer ikke se hvor problemet ligger. Løsningen kan være å lage en nettbasert undersøkelse i dette steget av optimaliseringen.

I den mest grunnleggende bruken av undersøkelser trenger du kanskje bare et, godt formulert, spørsmål med åpent svar. Slik kan kunden selv uttrykke hva problemet er.

Her er noen grunnleggende undersøkelsesverktøy

  • SurveyMonkey – er et (gratis) nettbasert verktøy som hjelper deg med å opprette undersøkelser, hente tilbakemeldinger fra kunder og gjennomføre markedsundersøkelser gjennom e-post og sosiale medier.
  • PollDaddy – er et meningsmålingsverktøy som kan brukes til å få tilbakemelding gjennom e-post og sosiale medier.
  • Examinare – er et verktøy for spørreundersøkelser og surveytjenester.

Brukertesting

Hva gjør du dersom brukerene dine ikke kan beskrive hva de faktisk har problemer med? Da kan du benytte brukertestverktøy. Disse lar deg observere brukere som utfører handlinger på dine sider. Du kan bruke tilbakemeldingen til å forstå sidenes funksjonalitet, og samtidig teste potensielle endringer mens du dokumenterer hvordan de fungerer i praksis.

Brukertesting er nok det mest utfordrende verktøyet. For å finne ut hva som fanger ditt publikums oppmerksomhet (altså hvor de ser, klikker og blir værende) kan du bruke en av følgende verktøy. I likhet med brukerundersøkelser kan disse verktøyene hjelpe deg å forstå hvordan dine brukere engasjerer seg på dine sider slik at du kan utforme en hypotese om hvordan du eventuelt kan forbedre brukeropplevelsen.

Forslag til verktøy:

  • CrazyEgg – er en teknologi som visuelt lar deg se hvor dine brukere scroller på dine sider gjennom å lage varmekart, scrollekart og overleggsverktøy.
  • Click Tale – er et verktøy som lager videoer av brukerinteraksjoner på dine sider. Du får se brukerens eget grensesnitt av din side. Dette verktøyet analyserer også blant annet varmekart og scrollekart.

Verktøy for å teste konsepter

Når du har utformet en hypotese, kan de følgende verktøyene raskt og enkelt la deg skissere testversjoner av sidene dine (dette kalles wireframe) og få tilbakemelding angående potensielle problemområder.

  • Balsamiq – er et verktøy som lar deg lage skisser og forberede hypotester til testing.
  • Cacoo – er et brukervennlig tegneverktøy som lar deg lage forskjellige diagram som hjemmesidekart (sitemap), tankekart, wireframe og nettverksdiagram.
  • Browsershots – er et gratis nettbasert verktøy, med åpen kildekode, som lar deg ta skjermdump av ditt design i forskjellige operativsystem og nettlesere. Du laster opp nettstedsadressen din og den åpnes i forskjellige nettlesere. Det produseres skjermdump som du får til gjennomsyn. Dette gir deg innsikt i hvordan sidene dine ser ut for brukere uansett hvilken nettleser de bruker.
  • Mockingbird – er et nettbasert verktøy som lar deg utforme, lenke, gi forhåndsvisning og dele en modell av din nettside eller app.

A/B-testing

Både A/B er verdifullt når du vil prøve ut og sammenligne forskjellige handlinger på dine nettsider.

  • Optimizely – er en optimaliseringsplattform for nettsider, som fokuserer på A/B-testing og forenkler bruken av dine sider.
  • Google Content Experiments – er integrert i Google Analytics, og er Googles gratis nettsidetesting og optimaliseringsverktøy.
  • Unbounce – tilbyr også A/B-testing, og fokuserer hovedsakelig på dine landingssiders effektivitet.

Til slutt, brukertestvektøy

Disse lar deg få tilbakemelding fra brukere på dine nåværende sider, nye produktfunksjoner eller redesignede nettsider. Her kan du få kvalitativ tilbakemelding på hvor lett dine sider er å bruke for førstegangsbrukere.

  • UserTesting – lar deg finne lignende brukere som dem du allerede har og gir dem en rekke handlinger de skal utføre og spørsmål om hvordan det er å benytte dine sider. Dette spilles inn slik at du kan se deres skjerm. Brukeren forteller også hvordan de tenker og du kan få detaljert tilbakemelding om deres opplevelse av dine sider.
  • VerifyApp – gjør det lett å få tilbakemelding på skjermdump eller design i form av hvilket design publikum liker best, hvilket som er mer minneverdig og som kjennes troverdig/trygt.

Det kan være overveldende med alle disse verktøyene, men ta for deg ett verktøy av gangen eller når du har behov for dem.

Start med grunnleggende analyse mens du innhenter data. Når du er komfortabel med det, kan du se på hvilke behov du har videre og velge en undersøkelsestjeneste som passer. Etter å ha gjennomgått undersøkelser kan du se på testvalg.

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?