For å være mer produktiv, gjøre sjefen glad, nå bedriftens mål og bygge gode relasjoner (både internt og eksternt) er det viktig å være strukturert.

Er du markedsfører, content/community manager, blogger eller du på andre vis har ansvar for innhold i din bedrift kan en innholdskalender være en god resurs.

En grafisk måte å fremstille en kalender
Forslag til hvordan en kreativ innholdskalender kan se ut. Kanskje det kan inspirere dersom kalenderen er visuelt tiltrekkende.

Hvorfor er det viktig med en innholdskalender?

For en person som skriver til daglig, en som administrerer eller en som lever av innhold er det flere grunner til å lage en innholdskalender:

Personlige grunner:

  • Tidseffektivitet – hver dag blir min liste over ting jeg må, skal og bør gjøre lengre. Når jeg i tillegg skal skrive to blogginnlegg i uken må jeg ha oversikt over emner slik at jeg unngår skrivesperre.
  • Profesjonalitet – Som en konsekvens av å ikke ha noen ideer, virker du uprofesjonell og det kan bli et ubehagelig møte med den du rapporterer til.
  • Kreativitet – I tillegg til å se uprofesjonell ut fordi du ikke kan liste opp gode ideer til fremtidige innlegg risikerer du å bli stresset, og stress har en tendens til å drepe kreativiteten.
  • Kvalitet – Som en konsekvens må du jobbe mot klokken og da er det meget sannsynlig at du ikke produserer kvalitetsinnhold. Det er ingen god følelse å publiserer et innlegg som i verste fall gjør at du mister lesere.
  • Fremtid – Dersom du mister lesere, mister du kanskje autoritet og kanskje stillingen din ikke er like trygg som du skulle ønske.

Praktiske grunner:

  • En kalender lar deg planlegge tidsriktig innhold som passer til den kommersielle strategien og kommunikasjonen til bedriften/organisasjonen eller merket.
  • Den sikrer en konstant flyt av innhold i alle sosiale mediekanaler.
  • Den optimaliserer koordineringen med andre bidragsytere.
  • Den øker produktiviteten.
  • Den lar deg lage innhold i forkant av kalenderen slik at du kan tilrettelegge for eventuelle uforutsette hendelser.
  • Den gjør det mulig å tilby bredere innhold fordi du kan produsere forskjellige formater i forkant som senere kan brukes til e-bøker, webinarer, infografikk og annet.
  • Den styrker engasjementet og trafikken til bloggen ved at du vet at det ikke blir uker uten innhold. Du mater bloggen og holder leserne oppdatert.
  • Den lar deg dekke alle nøkkelemnene ditt publikum er ute etter.

Hvordan lager jeg en innholdskalender?

Det finnes ikke én kalender som er rett for alle, det er heller ikke en mal som er bedre enn en annen. Det som er viktig er at du utformer den til ditt behov, den skal fungere for deg og ditt team, dersom du har bidragsytere.

Start med å definere målene for bloggen for neste kvartal eller halvår: Hva skal du oppnå?

  • Merkevarebevissthet?
  • Salg?
  • Mer trafikk?
  • Flere følgere?
  • Indeksering i søkemotorene?

Definer din målgruppe. Hva vil du at de skal gjøre, og hvordan når du dem? For oss som skriver er dette meget viktig fordi det skal forme alt arbeidet vårt. Alt fra tonen du skriver i, språket, grammatikken, bilder og annen informasjon, fargevalg, typografi og så videre.

Definer publiseringsreglene: hvilke dager og tider skal innholdet legges ut/deles? Dette er viktig for koordineringen av bidragsytere, og vil også definere hvor mange kolonner du må ha i malen på kalenderen din.

Definer kategoriene eller emnene ditt publikum er interessert i: teknologi, helse, skjønnhet osv.

Definer typer av innhold: lister, guider, intervjuer, infografikk, lange innlegg, tips osv.

Hvem er ansvarlige/skribenter/bidragsytere?

Søkemotoroptimalisering/SEO: i tillegg til kategoriene og målgruppen er SEO viktig å inkludere i kalenderen fordi utvalget av nøkkelord eller setninger kan organisere og posisjonere hver artikkel. Dersom målet er å posisjonerer bedriften med spesifikke ord vil dette hjelpe deg.

Nå har du gjort forarbeidet med kalenderen.

Les også: 5 enkle tips for mer trafikk til nettsidene dine.

Hva skal jeg inkludere i kalendermalen?

Dersom du vil lage din egen i et annet format kan disse punktene være en god start:

  • Publiseringsdato
  • Tittel eller Tittelforslag (Les mine tips til fengende overskrifter her)
  • Forfatter
  • Nøkkelord (viktig for SEO)
  • Målgruppe
  • Status: kladd, tidsinnstilt, publisert
  • Type innlegg (guide, intervjuer, tips, kundereferanser/caser, infografikk osv.)
  • Lenker: dersom du har lånt bilder eller latt deg inspirere av andre, eller research, andre kilder.
  • Notater: ideer, alt som ikke får plass i andre kategorier.
  • Publiseres/postes hvor: bloggen, sosiale nettverk osv.
  • Mål

Hvilken kalender skal jeg bruke?

Det kommer an på ditt behov. En blogger har ikke samme behov som et nettmagasin. Google Calendar og Googles maler holder for de fleste, er gratis og lette å dele. Du kan selvsagt bruke Excel eller Powerpoint dersom det passer deg bedre.

En kalender skal gjøre deg strukturert, og bør være tilpasset bedriftens markedsstrategi. Den er dynamisk og bør gjennomgås regelmessig i takt med eventuelle endringer i markedet eller hendelser innenfor bedriften.

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.