Når det kommer til analyse av nettsidetrafikk og besøkende, finnes det egentlig bare en mulighet – Google Analytics.

Enten du har et enkeltmannsforetak eller et stort konsern, så har du mest sannsynlig en nettside som presenterer din bedrift.

Du vet at det ringer nye kunder som har funnet dere på nett, men hvordan fant de dere? Du vet at eksisterende kunder sjekker nettsiden for nye kampanjer og produkter, men hvor nøye sjekker de, og hvor lenge leser de om deg?

Alle dine spørsmål om nettsidetrafikk og besøkende kan bli besvart ved å benytte seg av et statistikkverktøy. Og det største av det største er Google sitt eget gratisverktøy for statistikk. La meg introdusere deg til Google Analytics!

Forvirret første møte

Det er snart 10 år siden Google overtok Urchin Software Corp. og Google analytics ble født. I november 2005 kunne de første nettbrukerne prøve Analytics gratis, men et overraskende stort antall brukere sto klare for å prøvekjøre løsningen, og kun etter en uke måtte Google stoppe påmeldingen.

Det tok nesten et år før tjenesten ble tilgjengelig for alle igjen, men Google Analytics har siden da vokst til å bli det mest brukte verktøyet for å analysere trafikk og nettsidebesøk.

Om du allerede har satt opp Google Analytics på nettsiden din, eller kanskje din leverandør har gjort det for deg, så vet du muligens at det er en enkel sak. Det er når man logger inn i selve verktøyet at ting blir litt mer komplisert.

Som det mest brukte statistikkverktøyet for nettsider, har Google selvsagt utviklet en rekke funksjoner. Disse gjør at det første møtet med Analytics kan virke ganske så forvirrende.

Analytics-verdenens muligheter

Noen fryktløse nettbrukere kaster seg inn i nye verktøy og nye løsninger uten bekymring. Ved å trykke seg rundt og leke seg med funksjonene kan man faktisk oppdage en rekke nyttige elementer i Analytics.

Men for de som har en mer forsiktig tilnærming til nye verktøy anbefaler jeg å ta Google sitt eget kurs i Analytics.

Google Analytics Academy heter kurset og er utviklet for å øke forståelsen og bruken av Analytics for både markedsførere og bedriftseiere. Kurset finnes her og innholder en rekke videoer, tekstdokumenter og til å med et forum for deg som ønsker å diskutere nye måter å finne statistikk på.

I en travel hverdag kan det virke urealistisk å prioritere et slikt kurs, men gevinsten av å tilegne seg kunnskap om Google Analytics som verktøy er verdt det i lengden.

Mulighetene verktøyet gir til å analysere kundegrupper, besøkstid, geografiske nedslagsfelt, hvilke sider som er mest populære, hvilke innhold som ikke fungerer samt måle konverteringer.  Og dette er bare en brøkdel av mulighetene som åpner seg når man entrer Analytics-verdenen.

Ditt viktigste analyseverktøy er Google Analytics.

Skreddersydde rapporter

Ikke alle bedrifter har sin egen dedikerte markedsføringsavdeling og tanken på å sette seg inn i, samt å bruke Analytics daglig, i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene, kan virke håpløst. Den største faren med slike store planer for bruk av nye verktøy er at det er det første som blir nedprioriert.

Oppgaver som er direkte relatert til å tjene penger er rett og slett viktigere. Selvfølgelig! Derfor er det viktig å vite mulighetene som automatisering som finnes i Google Analytics.

Hva om du kan slippe å måtte logge inn og lete etter statistikk som forteller deg det du lurer på? Med litt hjelp kan du få satt opp skreddersydde rapporter, som automatisk sendes til din mail en gang i måneden, og du kan fortsette hverdagen uten å ofre Google Analytics en tanke! Hvor deilig er ikke det?

Hva er dine erfaringer med bruk av Google Analytics? Er det vanskelig å finne tid til å bruke verktøyet ordentlig? Del din erfaring med oss på Facebook, og spør oss mer enn gjerne om råd angående bruk av Google Analytics for din bedrift.

Mer informasjon om hvordan Google ReMarketing øker verdien på din annonsering?