Ikke alle bedrifter har skyhøye markedsføringsbudsjetter. Det behøver derimot ikke bety at man ikke kan drive markedsføring eller være godt synlig for potensielle kunder. Her er fem måter du kan markedsføre deg på uten at det koster skjorta:

1. E-postmarkedsføring

Nyhetsbrev er en av de eldste måtene å markedsføre seg på. Det er gode grunner til at nyhetsbrevet lever i beste velgående. Per i dag er det noe av det billigste og mest effektive du kan gjøre for å markedsføre bedriften din!

Les også: Øk omsetningen med nyhetsbrev

Med nyhetsbrev eller e-postmarkedsføring, som det heter på fagspråket, kan du nå ut med tilbud til svært mange mennesker på en gang. Ifølge en undersøkelse sier 7 av 10 at de benytter seg av en kupong eller en rabatt som de mottar i en e-post. I dag har alle (jeg tror faktisk vi kan tillate oss å si det) minst en e-postadresse. E-posten sjekker vi nærmest døgnet rundt og ikke minst året rundt. Det finnes knapt en bedre måte å nå ut til folk på i dag.

For hver sjette krone du bruker på e-postmarkedsføring vil du i snitt få igjen 274 kroner(!), ifølge Experian. Er ikke det verdi for pengene så vet ikke jeg.

Har du først begynt med e-postmarkedsføring er det essensielt at det gjøres riktig. Å skrive gode nyhetsbrev lærer du fort, og det finnes en rekke tips til hva du bør tenke på. For eksempel er e-poster som sendes på en mandag de som gir størst inntekter, ifølge Experian Marketing Services 2012 Q4 Benchmark study.

Send e-poster til nye og gamle kunder, og samle e-postadresser der du kan. Blant annet på nettsiden din.

2. Selgende nettside

Nettsiden din er for mange det første møtet med din bedrift. Du får bare en mulighet til å gi et godt førsteinntrykk. Ikke kast den bort.

Det finnes svært mange nettsider, men langt fra alle er like gode. Sett av en kveld til å gå over nettsiden din. Det du må sørge for er at nettsiden din er selgende!

Noe av det viktigste du gjør er å vise hva som gjør din bedrift unik, hva som skiller dere fra andre og hvorfor kunder skal kjøpe fra nettopp dere.

Les også: Oppskriften på lønnsomme nettsider

70 prosent av de som er innom nettsiden din er ute etter kontaktinformasjonen din. De vil vite hvor du holder til, telefonnummeret ditt og e-postadressen din. Gjør denne informasjonen lett tilgjengelig.

Lykkes du vil dette bidra til en høyere konverteringsgrad.

3. Facebook

Facebook er tilsynelatende uslåelige, og er i dag verdens største sosiale medie. I Norge er Facebook den største medikanalen, og nordmenn bruker mer tid der enn på for eksempel NRK og VG Nett. En bedriftsprofil her vil kunne gi langt større trafikk til nettsidene dine. Annonsemessig er de også langt billigere enn andre alternativer. På toppen av det kan du målrette annonseringen din mot de riktige menneskene.

Les også: Ikke bli den nye Idar Vollvik i sosiale medier, men engasjer kundene dine på riktig måte!

Facebook lar deg segmentere etter geografi, interesser, kjønn og alder. Du kan selv bestemme hvor mye du vil bruke på å fremme et innlegg. Bruker du for eksempel 500 kroner kan du regne med å nå ut til mellom 4100 og 11.000 mennesker. Du kan selvfølgelig poste innlegg på Facebook uten å fremme de også.

Det viktigste er at du bruker Facebook på en smart måte for å skape engasjement, og for å skape oppmerksomhet rundt din bedrift. Er du ikke på Facebook enda? Ta det helt med ro; Få bedriften din på Facebook på 5 minutter!

4. Pinterest

Driver du en bedrift som lager eller selger produkter? Er målgruppen din kvinner? Svarer du ja på disse spørsmålene så er trolig Pinterest stedet for deg. Pinterest har 58 millioner daglige brukere, og av disse er 80 prosent kvinner.

Les også: Selg på 10 sekunder med Snapchat

Er du ikke kjent med Pinterest eller hvordan det fungerer? Da anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen av min eminente kollega Catharina Ellingsæter: Slik markedsfører du deg på Pinterest.

Mote, skjønnhet, helse, interiør og bryllup er blant de mest populære kategoriene på Pinterest. Spredningseffekten Pinterest har mangler sidestykke. Til og med Facebook må bøye seg for den enorme delingseffekten Pinterest gir innholdet sitt.

Sosiale medier, og særlig Pinterest, handler om å oppdage og dele det du synes er kult. La andre oppdage hva du tilbyr.

5. Instagram

Instagram er et viktig verktøy for markedsføring, merkevarebygging og økt engasjement. Det eneste du trenger er en bruker og en mobil med kamera. Bruk Instagram til produktlanseringer, arrangementer eller for å vise frem nye kolleksjoner.

Les også: Instagram for bedrifter

Det som er fint med Instagram er at du kan publisere bildet ditt direkte på Facebook også. Dermed slår du to fluer i en smekk.

Instagram er ypperlig til merkevarevarebygging. Her kan du for eksempel vise frem butikken din, dine ansatte (eller deg selv), slik at kundene dine har mulighet til å bli kjent med bedriften.

Det finnes altså en rekke måter å markedsføre seg på uten at det koster for mye. Billig betyr ikke nødvendigvis dårlig, og selv de bedriftene som har høye markedsføringsbudsjetter benytter seg av rimeligere alternativer. I teorien kan selv den minste bedrift lykkes like godt med sin markedsføring som en stor bedrift.

Sett av litt tid, gjør research og kom i gang du også! Trenger du ytterligere inspirasjon arrangerer vi gratisseminar: Introduksjon til digital markedsføring.

Last ned e-bok: 10 kutt for bedre markedsføring