Toppbildet på Facebook er et nyttig verktøy for å markedsføre virksomheten din. Tenk på det som en stor, gratis reklameplakat der du bestemmer (nesten) alt.

Skjemdump av Solo sin Facebook-sides forsidebilde.
Solo sitt forsidebilde på Facebook viser produkt og glade mennesker: passer bedriftens profil.

I mars 2013 endret Facebook reglene for hva man kan ha med og bruke forsidebildet til på Facebook. De nye reglene innebærer en betydelig oppmykning av tidligere regler. Det er nå tillatt å bruke forsidebildet (også kalt toppbilde eller coverfoto) til både pris- og kjøpsinformasjon. Du kan ha kontaktinformasjonen din i bildet, direkte oppfordringer til kundene og så videre. Det eneste du trenger å tenke på er å følge de generelle reglene Facebook har for bilder:

  • Du kan ikke bruke støtende bilder
  • Du må selv eie rettighetene til bildene du velger å bruke

Her finner du alle reglene for Facebook Pages.

Pass på at forsidebildet ditt er av god kvalitet, et pixlete bilde ser ikke bra ut. Bruk bildet til å vise frem bedriften din på en morsom og engasjerende måte, du kan bruke det til markedsføring av nye produkter eller bedriftens historie, og du kan rette folks interesse mot det du ønsker å vise dem.

Her ser du hvordan kampanjen Svøm Langt har løst oppgaven på en god måte.

Skjermdump av Søvm Langt sitt Facebook forsidebilde.
Slik har Svøm Langt løst bruken av forsidebilde.

Her er noen tips til hva du bør gjøre:

Skift forsidebildet jevnlig: Å skifte forsidebilde kan generere nye likes, skape engasjement og bidra til liv på siden din. Du kan lage flere like forsidebilder der kun teksten endres fra gang til gang. På den måten blir ikke endringen så stor, men du får frem et nytt budskap til dine lesere. Et annet alternativ er å bruke forsidebildene dine til å vise en historie. Vær kreativ!

Få leads fra Facebook: Fordi du nå kan oppfordre til handling (call to action) i forsidebildet ditt bør du gjøre nettopp det. Bruk bildet til å friste de som er innom med rabatter, kuponger, tilbud og så videre.

Få flere likes: Bruk forsidebildet til å oppfordre leserne til å like siden din! Når noen liker siden din kan deres venner se et utsnitt av forsidebildet ditt i sin nyhetsfeed. Det er langt større sjanse for at vennene vil like en side dersom bildet er godt! Tydelige, klare bilder som illustrerer hva siden din handler om er viktig.

Vær bevisst reklameplakatens makt: Bruk forsidebildet til å vise frem nye produkter, ferdige prosjekter og kommende kampanjer.

Øk engasjementet: Bilder er kraftige virkemidler og virker veldig godt for å få likes, kommentarer og delinger. Du kan bruke forsidebildet ditt til å vise frem hva bedriften din er opptatt og dermed øke engasjementet rundt merkevaren din.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring