Alle vet at salg, trender og markedet generelt, går opp og ned. For noen bedrifter er det lett å forutse hvordan året blir, mens andre ikke har like forutsigbare sesonger. Uansett kan det lønne seg å legge en langsiktig plan for hva du kan gjøre dersom det dukker opp (uventende) stille perioder.

La en eventuell nedgang i salg uansett føre til positive ting.

Her er noen forslag til hvordan du kan øke ditt salg i stille perioder:

  • Kuponger eller kupongkoder – selvforklarende punkt, men det er mange muligheter å utforske når det gjelder kuponger. Man trenger ikke alltid å dumpe priser. Er det produkter du kan kombinere, som ikke vil gå utover fortjenesten?
  • Start en bedriftsblogg. Dersom du allerede har en kan du bruke tid på å bygge opp et arkiv med gode innlegg slik at du enkelt kan holde bloggen oppdatert når den stille perioden er over. Les også: 5 grunner til at din bedrift bør ha en blogg
  • Samarbeid med en partner – er det noen som driver en bedrift der dere begge kan tjene på å samarbeide? Vær kreativ, se om dere kan slå sammen produkter/tjenester og derav markedsføre dere bredere, og potensielt utvide kundegruppene deres.
  • Dersom salget faller har du kanskje mer tid – denne tiden kan du benytte til å jobbe med alternative markedsføringsideer, undersøke muligheter og forberede kommende salgsperioder.
  • Oppdater kunnskap. Gå på seminarer, kurs eller sett deg inn i for eksempel Google Analytics. Les også: Hvorfor bruke Google Analytics
  • Konkurranse – en effektiv (og til dels velbrukt) taktikk. Det å vinne noe vekker kunders interesse.
  • Gjør en innsats på nettsidene dine: hvordan kan de bli bedre? Les også: Det er på tide å ta et oppgjør med nettsidene dine

Å drive en bedrift handler om å være forbedret. Er du forberedt på å takle utfordringer, som garantert vil komme i en eller annen form, har du en større sjanse for å lykkes.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring