I forrige innlegg snakket jeg om likhetene mellom å finne drømmekunden og drømmepartneren. Jeg guidet deg igjennom reisen fra hvordan du skulle finne ut hvem du ønsket å møte og hvordan du kommuniserer målrettet for å date drømmekunden. Heldigvis for deg var det noen som ville møte deg, så denne gangen skal jeg hjelpe deg gjennom møtet så du forhåpentligvis kan innlede et partnerskap med drømmekunden din.

Hvordan gjøre deg klar for daten?

Det er viktig å gjøre forarbeid i forkant. Stiller du bedre forberedt er sjansen større for at møtet blir spennende for begge parter. Du kan kartlegge hvordan du kan gi verdi til drømmekunden og hjelpe dem til en bedre hverdag. Relevans er et nøkkelord, og det bør du tenke på. De fleste går fort lei av å høre om hvor fantastisk du i jobben din dersom du snakker om ting de ikke interesser seg for.

Rådgiver og kunde ved bord på "date".
Presenter deg seg selv, forklar din rolle, men lytt også til kundens ønsker og overbevis vedkommende at du er den rette. Foto: Charlotte Danielsen.

Hvordan gjøre daten til en suksess?

Når du møter drømmekunden er det vanlig å fortelle kort om deg selv, din rolle og hva du kan hjelpe med. Deretter følger du opp med et generelt, åpent spørsmål som får praten i gang. Du kan for eksempel spørre om kundens fremtidsvisjoner.

Det er nå du lytter og noterer deg stikkord om personens visjoner og behov. Denne informasjonen kan du videre benytte for å bevise at du forstår drømmekunden din, og at du er den rette for dem. Du ønsker at de skal vite at du er en sjarmerende og trofast partner.

Daten går mot slutten og det er på tide og spørre om drømmekunden ønsker å møte deg igjen. Når du spør om dette bør du oppsummere det viktigste dere har snakket om og avtale en ny tid for det neste møte.

Du takker høflig for kvelden og vender nesen hjemover. Hjemme/på kontoret kan det lønne seg å evaluere møtet og vurdere veien videre.

Rådgiver og kunde inngår avtale.
Partnerskap inngås når begge parter møter forventningene og ser at man kan ha en fruktbar fremtid. Foto: Charlotte Danielsen.

Hvordan holde på partnerskapet?

Det viser seg at det har gått veldig bra med deg og kunden, og at dere til og med har blitt partnere. Det er nå den virkelige jobben med å tilfredsstille partneren begynner, slik at de blir hos deg og ikke finner seg en annen.

Hold jevnlig kontakt med partneren via telefon, sosiale medier, nyhetsbrev og annen kommunikasjon.

Nå har du kanskje fått noen idéer om hvordan du skal finne drømmekunden og hva du skal gjøre når du finner dem. Mange bruker lang tid på å finne sin livspartner, men når de først gjør det er det verdt alle ressursene det krevde.

Tilslutt vil jeg ønske deg lykke til i jakten på, og partnerskapet med, din drømmekunde.

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.