Det ser ut til at vi står ovenfor en ny oppdatering av Google sin algoritme igjen. I et offisiell blogginnlegg publisert i begynnelsen av september advarer søkemotoren om endringene.

Algoritmen er regnestykket Google bruker for å bestemme hvor ulike nettsider skal vises i søkeresultatet. Google endrer hele tiden på denne slik at de som søker skal få best mulig resultat og finne det de er på utkikk etter. De siste oppdateringene har fokusert på bedre kvalitet på innholdet på nettsider, samt mobiltilpassede sider.

Les også: Responsivt design – hva og hvorfor?

Denne gangen er det en kombinasjon av de to. Noen nettaviser, blogger og andre nettsider blokkerer tilgangen til innhold på siden ved å legge over en pop-up e.l. som oppfordrer til nedlasting av deres app. Google er ikke i mot at man viser frem at man har en flott app, men ønsker å gjøre det enkelt for de som søker informasjon å finne det de er på jakt etter. De vil derfor straffe nettsider som har slike helsides annonser som blokkerer innhold.

Hva kan du gjøre for å ikke rammes av endringene?

Ta i bruk Google sin mobilvennlighetstest og Mobilbrukervennlighet rapporten i Search Console. Her kan du sjekke hvilke sider på ditt nettsted som eventuelt ikke møter de nye retningslinjene. Ønsker du fortsatt å promotere appen din på innholdssider kan et banner være en bedre løsning enn en helsides annonse plassert over innholdet.

Det ser ut til at de nye endringene trer i kraft 1. november, så det er fortsatt tid til å gjøre endringer på din side om det er nødvendig for din bedrift.

Mer informasjon om hvordan Google ReMarketing øker verdien på din annonsering?



Kilde: Wordtracker.com