Er du usikker på om du skal drifte din egen AdWords-konto eller om du skal bruke et byrå? Å drive den selv krever en del, men det er mulig. Skal du bruke et byrå er det noe viktige punkter du må huske på. Her får du vite hva. 

Skal du annonsere med Google AdWords?

Kan jeg drifte min egen AdWords-kampanje?

Mange lurer på om de kan drifte en kampanje selv eller om de må få hjelp fra et byrå. Et uttrykk dukker opp i hodet mitt når jeg får dette spørsmålet: «It’s easy to get started, but it takes a lifetime to master».

Med den utviklingen Google AdWords har hatt de siste årene har det blitt stadig mer komplisert å utnytte den fulle effekten av investeringen sin med mindre man setter seg grundig inn i de formatene og tjenestene som inngår. Ytterligere et aspekt er sluttforbrukernes adferd og intensjonene bak søkeordene som er brukt.

Les også: Hva er Google Adwords? 

De fleste som driver med markedsføring ønsker å vite hva de faktisk får igjen for markedskronene de bruker. For å kunne sette seg inn i dette må man ha en hvis forståelse for statistikk, analyse og analyseverktøy. Først da vil du kunne se hvilke justeringer som må til for å få mest mulig igjen for pengene.

Men har du tid og interesse er det selvfølgelig mulig å drifte din egen Adwords-konto. Da vil jeg anbefale at du tar Google Adwords Sertifiseringen, som er tilgjengelig på nett.

Husk dette dersom du skal bruke et byrå

Svært mange bedrifter får hjelp av et byrå til å drifte sin AdWords-konto. Dersom du ønsker å gjøre dette er det et par ting du bør ha i bakhodet. Det er blant annet viktig at dere er enige om målsettingene.

Les også: Vil det lønne seg å investere i digital markedsføring? 

Et vanlig eksempel er dersom byrået har som målsetting å få så mange besøkende som mulig inn på nettsiden din når de i stedet burde fokusere på å få «kvalifiserte» besøkende inn på nettsiden. Det hjelper lite med trafikk dersom ingen av de besøkende er potensielle kunder.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

De fleste ønsker selvfølgelig å ha mye trafikk på nettsiden sin, men antallet besøkende bør settes sammen med andre parametre, som for eksempel:

  • Hvor stor andel utførte den ønskede handlingen:
    Fylte ut kontaktskjemaet
    Kjøpte noe i butikken
    Lastet ned et dokument eller en e-bok
  • Hvor lenge de var på nettsiden
  • Hvor mange sider de besøkte
  • Hvor stor bounce raten er

Skal du bruke et byrå kan du også ta en titt på hva Google selv mener du bør se etter.

Vil du lære mer? Idium arrangerer gratis seminarer og webinarer, sjekk hvilke som passer for deg her!